Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

En bred politisk uppslutning har klubbat att trafikkontoret ska ta fram åtgärder som begränsar biltrafiken vid Götaplatsen.  Bild: Måns Langhjelm
En bred politisk uppslutning har klubbat att trafikkontoret ska ta fram åtgärder som begränsar biltrafiken vid Götaplatsen. Bild: Måns Langhjelm

Beslutet: Begränsa biltrafiken på Götaplatsen

Situationen på Götaplatsen har blivit ohållbar. Nu ska åtgärder som begränsar biltrafiken på platsen tas fram.
– Många av oss har under lång tid fått till oss att det inte är en bra miljö där uppe, säger Karin Pleijel (MP).

Trafiknämnden beslutade i bred enighet på torsdagen att klubba ett förslag om att trafikkontoret ska ta fram åtgärder som begränsar biltrafiken vid Götaplatsen.

– Götaplatsen är mitt i Göteborgs hjärta, vi har de stora kulturinstitutionerna här, det är en representativ plats. Att det står bilar parkerade där och att det upplevs som otryggt – det är inte en miljö som ska presentera Göteborg, säger Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden.

Långvarigt problem

Att bilar samlas på Götaplatsen är ett problem som pågått under lång tid. Bengt Linde, vd Götaplatsgruppen, har tidigare kommenterat situationen så här:

– Det har blivit en okontrollerad plats där uppe.

Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden. Bild: Jonas Lindstedt
Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden. Bild: Jonas Lindstedt

Bara för en vecka sedan träffade Karin Pleijel, Toni Orsulic (M) och Blerta Hoti (S) intresseorganisationen Göteborg Citysamverkan och då framfördes att problematiken i högsta grad kvarstår.

– Det var då vi uppfattade att fanns enighet i frågan och gick vidare, säger Karin Pleijel.

Bred uppslutning

Samtliga partier i trafiknämnden står bakom det förslag som nu klubbats.

Trafikkontoret kommer under sommaren att utföra en del tillfälliga åtgärder på Götaplatsen men ska till hösten återkomma med förslag på permanenta åtgärder för att begränsa biltrafiken. Detta förslag ska politikerna sedan ta ställning till.

– Det finns exempelvis sådana pelare som reser sig när man kör förbi och andra tekniska lösningar för att det ska finnas angöring för den som kör färdtjänst eller taxi, säger Karin Pleijel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.