Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ebba Källeskog är pressansvarig på Liseberg. Enligt henne är det mycket ovanligt att Liseberg ger bort gratisbiljetter. Bild: Stefan Karlberg, Skärmdump Facebook
Ebba Källeskog är pressansvarig på Liseberg. Enligt henne är det mycket ovanligt att Liseberg ger bort gratisbiljetter. Bild: Stefan Karlberg, Skärmdump Facebook

Bedragare låtsas ge bort Lisebergsbiljetter

På Facebook cirkulerar en undersökning där man genom att svara på ett par enkla frågor kan få två biljetter till Liseberg. Men tävlingen är fejkad och personerna som ligger bakom har helt andra avsikter än att dela ut friplåtar.

Enligt den fejkade undersökningen ger Liseberg bort biljetter för att fira sitt 96-årsjubileum. Förutom tveksamheter kring huruvida 96 år verkligen räknas som ett jubileum har man på vissa ställen stavat fel till Liseberg.

Bilden på biljetterna är dessutom stulen från en annons på köp- och säljsajten Shpock som publicerades 2018, vilket Metro upptäckte. Bilden har redigerats så att biljetterna ser ut att komma från i år.

Ger man sig på att besvara undersökningen bör om inte annat alternativet "Skärmstorlek" få varningsklockorna att ringa.

LÄS MER: Så påverkas Liseberg under Västlänksbygget

Alternativet "skärmstorlek" passar dåligt in i sammanhanget. . Bild: Skärmdump
Alternativet "skärmstorlek" passar dåligt in i sammanhanget. . Bild: Skärmdump

Informationen säljs

Sanningen är att Liseberg i princip aldrig delar ut gratisbiljetter. Det händer dock att man kan vinna det genom tävlingar.

– Men då länkar vi nästan alltid till vår hemsida. Där får man också godkänna att ens personuppgifter sparas enligt GDPR, säger Ebba Källeskog, pressansvarig på Liseberg.

LÄS MER: GDPR på två minuter

För personuppgifter och mejladress är vad bluffarna bakom detta och liknande inlägg är ute efter. Information som de sedan kan sälja till tredje part.

– Det är så klart jättetråkigt att man utnyttjar vårt varumärke för ett oärligt ändamål. Självklart vill vi inte det, säger Ebba Källeskog.

Enligt henne drabbas Liseberg av liknande bluffar minst en gång om året.

– Vi har väl en eftertraktad produkt. Särskilt nu när säsongen drar igång och många funderar på vad de ska göra i sommar.

Oftast är det följare eller besökare till Liseberg som uppmärksammar dem på lurendrejarna.

– Antingen undrar de om det stämmer eller så har de listat ut bluffen och vill att vi ska varna andra.

– Om man upptäcker sådant här är vi tacksamma om man hör av sig, säger Ebba Källeskog.

LÄS MER: Han sökte Lisebergs vd-tjänst redan som 12-åring

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.