Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ann-Christine Alkner-Dahl är vd för Grefab, Göteborgsregionens fritidshamnar AB.

Basen över båtplatser gillar att dyka in i kaos

Hösten 2012 höll Ann-Christine Alkner-Dahl på att avsluta sitt arbete som projektledare för kommunens arbete mot korruption. Då ringde telefonen: ville hon bli vd för Grefab?

Varför tackade du ja?

- Det fanns misstankar om att allt inte gick rätt till, och styrelsen gav mig ett särskilt uppdrag, att städa i bolaget. Jag gillar att dyka in i kaos. Ofta tänker jag mig arbetet som en stor garnhärva som jag vill göra till ett prydligt nystan. Sedan tyckte jag det verkade roligt att få bidra till att berika människors fritid.

Vad hittade du?

- En gammalmodig organisation där man inte dokumenterade saker, inte var ansluten till kommunens servrar och hade egen telefonväxel och var som egen satellit utan märkbara kopplingar till staden och övriga ägarkommuner. En hel del administrativa saker, som är ganska väldokumenterade i media redan. Jag upptäckte dessutom att det inte fanns någon riktig grund för vad underhållsstatusen var ute i hamnarna, så jag tog in en teknisk chef akut och tog fram en underhållsplan.

I julas skrev du på er hemsida att Grefab nu fokuserar på kärnverksamheten. Vad är den?

- Att ta fram fritidsbåtsplatser för göteborgare och de tre delägarkommunerna, Partille, Ale och Mölndal. Det jag märkte när jag kom hit var att Grefab gjorde en väldig massa annat. Ett exempel: vi arrenderar mark av fastighetskontoret för våra anläggningar. Tidigare har vi haft andrahandsarrenden till kiosker, varv och andra verksamheter i hamnarna. När jag insåg vidden av den verksamheten satte jag en jurist på att gå igenom alla avtal – det tog två månader! Nu har vi sagt upp alla andrahandsarrenden och hyresgästerna har istället avtal med fastighetskontoret.

Du tog också bort personalförmåner som till exempel båtplatser – blev inte folk arga?

- Jo, absolut. Vissa tycker detta är fantastiskt och gillar ordning och reda, andra tycker att vi har komplicerat jättemycket. Men vi är ett kommunalt helägt regionalt bolag, vi måste vara rigorösa, och med tanke på alla vittnesmål om saker som inte stod rätt till har det varit nödvändigt att rensa upp och ställa rätt. Ett sådant arbete är aldrig friktionsfritt, och jag vill tacka både kunder och medarbetare för att de har orkat med den här tiden.

Hur lång är er kö?

- 2010 stod 7 000 personer i kö. 2015 var det 5 400. Och nu är det 5 000. När vi lyssnar på branschorganisationer och trendspanare är det glasklart att båtägandet kommer se annorlunda ut framöver – folk är inte lika benägna att äga båt längre.

Hur tacklar ni det?

- Vi ser ett framtidsscenario med kortare men bredare båtar, färre segelbåtar, kanske fler båtpooler och mer gemensamt ägande. Det kommer bli nödvändigt att bygga om hamnarna, anpassa båtplatserna efter de båtar folk söker plats för. Nu har vi till exempel 100 tomma platser i Björlanda, och det är verkligen inte okej när vi samtidigt har 5 000 personer i kö.

Vilken sorts platser är det som är lediga?

- Platser som passar båtar som inte är särskilt stora. Jag brukar säga Maxi 77, så förstår folk oftast vad jag menar.

Den storleken som blir allt ovanligare, alltså?

- Ja, precis. Och det är därför vi ser att konvertering av ett antal befintliga platser är nödvändigt. Båtarna har blivit allt kortare och bredare så vi behöver bredda och korta ett antal platser.

När kommer ni börja bygga om hamnar?

- Vi började redan förra året med att göra om 22 långa smala platser i Björlanda till korta och breda. Kön till sådana platser försvann direkt, men i dagsläget är två av dem lediga! Det är svårt att vara flexibel, särskilt i gamla hamnar med betongbryggor. Flytbryggor med y-bommar är lättare att förändra efter behov.

Nyligen har kommunen utrett om Grefab ska finnas kvar i nuvarande form. Vad tänker du om det?

- Ja, det ska upp i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i år. Jag har bistått arbetsgruppen med sakkunskap, men slutrapporten och förslagen lägger jag mig inte i. De ser tre vägar: behålla verksamheten som den är, driva den vidare i nämndform eller behålla bolagsformen men låta det bli mer föreningsdrivet, ungefär som det fungerar i Stockholm. Där är kommunen paraplyorganisation åt mer än hundra hamnföreningar och har bara egna 500 båtplatser.

Vilket förslag är din favorit?

- Nej, det kan jag inte lägga mig i. Det lämnar jag helt åt politiken.

Är det inte svårt att planera underhåll och framtidsstrategier när du inte ens vet om ni finns kvar nästa år?

- Jag förstår de som tänker så, och vi har pratat mycket om det i organisationen, men jag själv tänker inte på det sättet. Verksamheten ska ju vara kvar och vi måste fortsätta göra vårt allra bästa.

Med allt det sagt - vilken betydelse har Grefabs verksamhet för göteborgarna som den inte skulle ha som privat bolag?

- Det är en för politisk fråga för mig att svara på. Jag vill fokusera på verksamheten. Den är jätteviktig i en havsnära stad som Göteborg.

FAKTA: Maxi 77 är en 7,62 meter lång segelbåt som tillverkades mellan 1972 och 1982.

Alkner-Dahl om…

Gästhamnar

Det står i våra ägardirektiv att vi får ha gästhamnsverksamhet i liten skala, men just nu har vi inte alls det. Jag tror det ställer högre krav på anläggningarna, mer service till exempel, än vi kan erbjuda. Vi får förlita oss på andra i den frågan.

Havet

Jag har inte båt, men jag är beroende av havet för att må bra. Min bästa avkoppling är att gå långa promenader vid havet i Frillesås där jag bor, tillsammans med min engelska cockerspaniel Puma.

Sin karriär

Jag har valt att jobba inom det offentliga och tagit varje chans jag fått. Jag har varit personalchef, stadsdelschef, tf kulturchef och projektledare för arbetet mot korruption efter mutskandalen. Det arbetet var tungt och slitsamt men också väldigt roligt. Nu trivs jag utmärkt med uppdraget på Grefab.

Hur

Mitt i värsta sjösättningssäsong ses vi på Grefabs högkvarter, som inte ligger i någon hamn, utan i en gammal apotekarvåning vid Centralen. Inredningen går emellertid i marina färger och väggarna pryds av flygfoton från Grefabs hamnar.

Varför

Tre år har gått sedan Alkner-Dahl tillträdde som vd på Grefab och fick en korruptionssoppa av rang i sitt knä. Förre vd:n och en hamnchef polisanmäldes och ett stort upprensningsarbete sattes igång. Först nu känner Alkner-Dahl att det går att prata om framtiden.

Reflektioner

Vad krävs för att man som nytillträdd vd ska orka polisanmäla medarbetare, plocka bort frikostiga personalförmåner och förändra hela tankesättet i ett bolag som Grefab? Psyke av stål, eller ordningssinne utöver det vanliga? Kanske bara sunt förnuft.

FAKTA: Ann-Christine Alkner-Dahl

Ålder: 59

Bor: Frillesås

Familj: Make och hund

Bakgrund: Fil kand i kulturgeografi, studier i företagsekonomi, beteendevetenskap, juridik, ledarskap och personalfrågor. HR-strateg på Gatubolaget, personalchef i SDF Frölunda. Stadsdelschef Södra Skärgården, tf kulturchef i kommunen, projektledare för arbetet mot korruption.

Gör: VD Grefab, Göteborgsregionens fritidshamnar AB.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.