Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Bara V och SD vill ta tillbaka hamnen

Vänstern och Sverigedemokraterna brukar sällan vara särskilt eniga, men på onsdagen gjorde de gemensam sak och röstade för att kommunen ska ta tillbaka driften av hamnen. Alla andra röstade emot.

Det var 2012 som danska APMT tog över driften av containerterminalen i Göteborgs hamn. Daniel Bernmar (V) menar att det sedan dess bara gått utför. Han säger att APMT misslyckats med allt: trafiken har minskat, datasystemet krånglat, köerna har växt. Dessutom har privatiseringen lett till konflikter med hamnarbetarförbundet, som organiserar en majoritet av hamnarbetarna.
– Vi måste göra någonting, därför vill vi utreda om det finns juridiska möjligheter att återta den i en drift som fungerade. Som det ser ut nu är det katastrof för näringslivet, katastrof för Sverige, säger han.
Och det skulle bli bättre om kommunen tog tillbaka driften?
– All historia pekar på det. 

"Olämpligt och omöjligt"

Men det är alltså bara Sverigedemokraterna som delar Vänsterns syn på problemen i hamnen – och Göteborgsförslaget att återkommunalisera verksamheten röstades ned med elva röster mot två i kommunstyrelsen.
Jonas Ransgård, kommunalråd (M), kallar förslaget "olämpligt och omöjligt".
– Det bygger på bilden av att stridigheterna i hamnen har börjat med att det kom en privat operatör och det är inte korrekt. Att kommunen inte fick ordning på det var ju tvärtom ett av argumenten för att omstrukturera, säger han.
David Lega säger att det är "helt historielöst" att påstå att problemen började när driften lades ut på entreprenad.
– Vi har haft problem med facket i hamnen i många år. Lösningen är inte att kommunen tar över verksamheten, utan att vi får till en lagändring så att den här typen av oansvariga strejker inte går att genomföra.

"Har alltid varit stökigt"

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) tycker i och för sig att utvecklingen sedan APMT tog över inte varit bra, men hon pekar också på att bolaget gjort stora investeringar för att modernisera och effektivisera verksamheten.
Att kommunen skulle återta driften ser hon inte som något alternativ, av flera skäl. Dels är man bara några år in i ett 25-årigt avtal som skulle enorma belopp att bryta, dels för att konflikterna inte började med den danska operatören.
– Det har alltid varit stökigt i hamnen. Konflikterna är inget nytt. För mig är det den svenska modellen som är lösningen. Vi behöver hitta ett upplägg där existerande kollektivavtal står i centrum och där alla accepterar fredsplikt. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.