Robin Olsson ska själv hyra ut några cyklar och hör till dem som ifrågasatt varför det kommunala systemet Styr och Ställ efter fyra år ännu inte finns på Hisingen.
Robin Olsson ska själv hyra ut några cyklar och hör till dem som ifrågasatt varför det kommunala systemet Styr och Ställ efter fyra år ännu inte finns på Hisingen.

Avtal stoppar Styr och ställ på Hisingen

ANNONS
|

Sedan införandet 2010 har Styr och ställ vuxit stadigt. I dag har systemet 60 stationer och totalt tusen cyklar, alla utplacerade runt om i centrala Göteborg.

Den senaste statistiken visar att efterfrågan ökar kraftigt. Antalet lån hittills i år ligger på nära 340 000 vilket är nästan 60 procent mer än samma period förra året. Men trots succén har inte ens de mest tätbefolkade delarna av Hisingen sett röken av Styr och ställ.

En som ifrågasätter frånvaron av Styr och ställ på just Hisingen är cykelentusiasten Robin Olsson. När han mejlat trafikkontoret i frågan har han fått höra att det beror på att Hisingen inte ingår i det gällande avtalet.

ANNONS

- Jag reagerade när jag skulle ta mig över bron och det var en halvtimme kvar till nästa vagn. Då hade det varit perfekt med en Styr och ställ. De kunde ju börja med att sätta en station vid Hjalmar Brantingsplatsen i alla fall, säger han.

Göteborgs stad har ett avtal med JC Decaux som säger att företaget sköter Styr och ställ i utbyte mot reklamplats. I avtalet ingår bara de 60 stationerna som alltså ligger i de mest centrala delarna av Göteborg, mellan Slottsskogen och Liseberg ungefär. Avtalet löper ut 2017 men det finns inskrivet att det går att förlänga till 2020.

Men samtidigt är det inte bara cykelfantaster som Robin Olsson som tycker att systemet borde ha byggts ut för länge sedan. Även politikerna i trafiknämnden vill se fler stationer och just Hisingen ligger enligt nämndens ordförande Johan Nyhus, S, högst på prioritetslistan.

- Vi har gett trafikkontoret i uppdrag att ta reda på hur man skulle kunna bygga ut systemet till Hisingen. Vi vill att det ska gå snabbt men det finns flera juridiska aspekter på frågan som vi inte kan råda över, säger han.

Det han syftar på är bland annat avtalet med JC Decaux och diverse olika upphandlingsregler som måste kollas upp.

ANNONS

- Men vi försöker att driva på det här. Det finns dessutom fler områden än Hisingen där man vill ha hyrcyklar. Örgryte och Härlanda är några exempel, säger Johan Nyhus.

Trafikkontoret utreder nu frågan på flera plan. Man tittar på möjligheten att bygga ut innan avtalet går ut 2017 samtidigt som nya system undersöks och utvärderas inför ett eventuellt nytt avtal i framtiden.

- Vi har ännu inte bestämt om vi ska förlänga avtalet med JC Decaux och i så fall hur länge. Vi utreder också, helt förutsättningslöst, alla nya och gamla system som finns på marknaden, det finns mycket spännande runt om i världen som vi naturligtvis tittar på, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på trafikkontoret.

På JC Decaux bekräftar man att det förs diskussioner med Göteborgs stad om Styr och ställ. Företagets vd Magnus Heljeberg säger att frågan om en utbyggnad till Hisingen varit uppe.

- Vi ser goda möjligheter att bygga ut Styr och ställ till Hisingen. Möjligheten finns att göra samma upplägg där som för centrala Göteborg, säger han.

Finns det inte juridiska hinder?

- Man ska självklart följa lagar och regler. Men detta är en så kallad tjänstekoncession och där är juridiken inte så komplicerad. Vi har ju liknande avtal på många andra platser i landet och där har det inte varit några problem, säger Magnus Heljeberg.

ANNONS

Men på trafikkontoret tror man inte att utbyggnaden är gjord i en handvändning. Troligtvis måste en ny upphandling göras innan man kan utöka systemet. Eva Eriksson bedömer att det blir svårt att införa Styr och ställ på Hisingen så länge det nuvarande avtalet med JC Decaux gäller.

Tror du att det kan bli några cyklar på Hisingen innan 2017?

- Nej, det blir det troligtvis inte, säger hon.

ANNONS