Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Avspärrningarna i stadens spårvagnar kommer att flyttas fram nästa måndag. Bild: Olof Ohlsson
Avspärrningarna i stadens spårvagnar kommer att flyttas fram nästa måndag. Bild: Olof Ohlsson

Avspärrningen flyttas fram i spårvagnarna – förarna utrustas med visir

Avspärrningarna i stadens spårvagnar kommer att flyttas fram nästa måndag. Förarna får också skyddsutrustning som ska bäras under resor inom arbetstid.

Det nuvarande avspärrningarna i Göteborgs spårvagnar sattes in i maj, efter hot från skyddsombuden om att lägga skyddsstopp för all spårvagnstrafik i Göteborg om inte mer gjordes för att skydda förarna från coronaviruset.

Men avspärrningarna ska nu kortas ner. Orsaken är det ökande resandet som kommer med höstens skolstart och göteborgarnas återgång till arbetet.

– Resandet kommer att öka och vi måste då motverka trängseln och spridningen av covid-19, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs Spårvägar.

Det nya avspärrningarna sätts i bruk måndag den 17 augusti, i samband med tidtabellsskiftet för spårvagnstrafiken, och ser ut som följande:

• Framdörrarna kommer att vara fortsatt stängda för av- och påstigning.

• Avspärrningarna flyttas fram, men stolsraden längst fram är fortsatt avstängd för resenärer. I modellen M32, den senaste spårvagnsmodellen, är en och en halv stolsrad längst fram fortsatt avstängd.

Förare får visir

Ny skyddsutrustning kommer också att bäras av de förare som under arbetstid åker med för att bytas av, eller för att ta sig till och från en rastplats. Så kallade passresor.

Förarna kommer då befinna sig längst fram i den avspärrade delen. Bärandes visir och munskydd.

Visiren som används kommer efter avslutat arbetspass att saneras innan de lämnas över till nästa förare.

LÄS MER: Spårvagnsförare drabbas i högre grad av covid-19

Diskussion kring skyddsutrustningen

Nyheten om de ändrade skyddsrutinerna meddelades till spårvagnsförarna under tisdagskvällen och reaktionerna lät sig inte vänta. Flera ställde sig frågande till hur saneringen och utdelningen av skyddsutrustningen skulle fungera rent praktiskt.

I de första direktiven stod det nämligen att skyddsutrustningen skulle saneras av föraren själv, samt att den skulle bäras när föraren i vissa fall behövde lämna sin hytt för att till exempel lägga om en växel i spåret.

Något som en spårvagnsförare sa skulle bli för omständligt.

– Att hålla på att ta av och på sig allt det varje gång. Det kommer inte att hålla i praktiken, sa hen och fortsatte med att konstatera att de nya rutinerna skulle resultera i förseningar.

Ändrat efter samtal med skyddsombud

Spårvägars Hans Nilsson säger att det därför under onsdagen fördes en diskussion med skyddsombuden där förarnas farhågor togs upp.

– Resandet kommer att öka och vi måste då motverka trängseln och spridningen av covid-19, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs Spårvägar. Bild: Anders Ylander
– Resandet kommer att öka och vi måste då motverka trängseln och spridningen av covid-19, säger Hans Nilsson, vd på Göteborgs Spårvägar. Bild: Anders Ylander

– Vi har tagit ett varv till och lyssnat på medarbetarna, säger han och berättar att det efter diskussionerna skett ändringar.

– Saneringen av visiren kommer att skötas av arbetsledning och annan personal.

Det blir också upp till föraren själv om hen vill sätta på sig skyddsutrustning vid arbete utanför hytten.

– Den arbetsuppgiften gjorde vi frivilligt, säger han och lägger till att han är mycket nöjd med samarbetet med skyddsombuden.

LÄS MER: Västtrafiks miljonavtal för kontrollanterna stoppas

LÄS MER: Nya bussar och spårvagnar på Västtrafiks trängsellista

LÄS MER: Trängsel i värmen: "Påverkar hur många som kommer att dö"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.