Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ett enormt stort mjölkpaket stod på Drottningtorget under en veckas tid. Bild: JCDecaux

Arlas reklamkampanj anmäld till Konsumentverket

Arlas nya reklamkampanj ”det nya kolivet” där man kan läsa att korna får ”skön massage” och ”bekväma bäddar” har anmälts till Konsumentverket av flera personer. Anmälarna tycker det är en missvisande bild av verkligheten.

Sedan i mitten av september har man kunna se Arlas nya reklamkampanj ”det nya kolivet”. Bland annat har den kunnat ses på ett enormt mjölkpaket uppställt på Drottningtorget. Den kommer att pågå i några månader till och då bland annat synas på affischer utomhus.

I kampanjen kan man läsa att i det ”det nya kolivet ingår mer frihet för korna, bekväma bäddar, långa dagar ute och skön massage”.

Men Arlas reklam har upprört flera personer. På en vecka har kommit in 15 anmälningar till Konsumentverket. Det anmälarna reagerat på är påståendena om skön massage och extra långt sommararbete, att det ska vara som en del av en ”ännu bättre djuromsorg”. Anmälarna tycker det är en missvisande bild av verkligheten.

Kritik mot Arla

En skriver: ”Tyvärr står det ingenting om exakt hur detta går till, hur många kor eller gårdar det gäller, hur detta upprätthålls eller inspekteras, samt kvalitetssäkras och granskas”.

En annan skriver: ”Reklamen ger en missvisande bild!!! Gäller reklamen alla arlagårdarna eller endast bara några få utvalda”???

Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken på Arla. Bild: Matthew Tipple
Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken på Arla. Bild: Matthew Tipple

Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken på Arla bemöter kritiken såhär:

– Jag tycker det är synd att konsumenterna tycker vi är otydliga och att det är tråkigt att de som anmält oss tycker det. Jag anser vi är tydliga vad kriterierna är - och att vi håller vad vi lovar.

Korna får massage av roterande ryktborstar

Konrad von Otter, berättar att det är 150 gårdar av cirka 2 500 - 3 000 gårdar som ingår i ”det nya kolivet”. Och det är från dem den färska mjölken levereras. Han menar att korna på dessa gårdar inte hade det dåligt innan för svenska djurhållning håller en hög internationell standard, men att de får det ännu bättre.

– De får ett extra långt sommarbete, de går även fritt inomhus har gott om plats, får extra mjuka bäddar och får massage via roterande ryktborstar - men de väljer själva när de vill ha den via en anordning från taket, säger Konrad von Otter.

Han fortsätter:

– De som köper mjölken ska veta att korna fått extra guldkant på sitt liv.

Hur vet ni att korna får ett uppgraderat liv?

– Vi har ett generellt program där vi gör kontroller på Arlagårdarna, och vi har förstärkt den på de 150 gårdarna.

Hur ska livet som ko vara på en Arlagård?

– Korna ska ha det bra varje dag - det är Arlas ambition, men på de här gårdarna ska de ha det lite bättre. Vi har nollvision för dålig djurvälfärd. Och vi har program för det.

Anmälningarna har nått Konsumentverket

Investeringar har gjorts både av gårdarna och hos Arla för att ge korna ”det nya kolivet”. Arlas mejerier har investerat för att hålla mjölken från de 150 gårdarna ifrån annan mjölk.

– Köper man mjölk från dessa kor kan man veta att den kommer ifrån korna på de 150 gårdarna.

De deltagande bönderna får en förhöjd betalning från Arla på 10 öre per kilo.

Om Konsumentverket kommer att agera i anmälningarna är inte klart än.

– Det är alldeles för tidigt att säga. Vi har noterat att de kommit in, sen får vi ta ställning till om vi går vidare med anmälningarna, säger Hans Lundin, pressansvarig på Konsumentverket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.