"Argos kommer inte att segla mer"

ANNONS
|

Skrotningen i Grenå i Danmark innebar det absoluta slutet för fartyget, vars asbestfyllda väggar har medfört två lungskadade personer och femton uppsägningar.

Den 6 juni hämtades fartyget från Tångudden i Göteborg och bogserades till skrotningsvarvet. I förra veckan reste Stefan Rehnström från Havs- och vattenmyndigheten ner för att kontrollera processen.

– Vi ville kolla så att allt gick rätt till. Vi har hört talas om båtar som sålts till skrot, men som istället förts vidare och dumpats i Västafrika. Vi ville ha en säker hantering, säger Stefan Rehnström.

Nere vid varvet hade man rivit ut asbestskadad isolering och inredning och därefter demonterat båten för att kunna återvinna metalldelar och plåt. Så processen verkar ha gått helt rätt till.

ANNONS

– Den kommer inte att segla mer, den båten, säger Stefan Rehnström.

Sedan mitten av 1970-talet har Argos varit Sveriges enda oceangående forskningsfartyg och har använts för miljöövervakning och datainsamling till havs. I februari 2011 stängde Fiskeriverket fartyget efter att det konstaterats att det fanns asbest ombord.

Fortfarande finns ingen ny lösning för ett fartyg som ska samla in miljödata. Tillfälliga lösningar med Kustbevakningens båt KBV001 och danska fartyget Dana kvarstår tills regeringen lämnar besked i frågan.

– Vi har inte fått några indikationer på när ett besked kan komma, säger Rehnström.

ANNONS