Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Anthony, 6, blev utskälld av McDonalds-personal

Anthony Waltersson, 6, ville byta sin leksak på McDonalds. När han frågade i kassan om en ny hände något oväntat. "Du pratar inte så jävla respektlöst", skrek en man som stod i kassan. – Han bara skrek, och kändes väldigt aggressiv. Min son vill aldrig mer gå till McDonalds, säger mamma Linn Waltersson om händelsen.

Linn Waltersson, med sina barn Anthony och Lara Waltersson, hade haft en heldag med lek och bus under söndagen tillsammans med vänner. Som ett avslut på dagen gick de till en McDonalds-restaurang i Göteborg. När Linns son Anthony fick en prinsess-leksak i sitt Happy meal, ville han byta ut den till en annan leksak. Han gick fram till kassan och sa att han ville byta till en anställd i kassan. Det som hände sedan chockade familjen.
– Han i kassan blev förbannad på min son för att han inte hade sagt "ursäkta" innan han frågade efter leksaken. Han skrek mot oss "att min son måste lära sig att prata med respekt", och sa att jag ska "uppfostra honom rätt", berättar Linn Waltersson. 

Situationen beskriver Linn som chockartad. Men mest ledsen är hon för sonen Anthonys skull.
– Han bara grät och kramade mig jättehårt. Min son är välidgt känslig och anklagar sig själv för saker, jag blir väldigt ledsen av att se honom så. Det ska inte vara så här på McDonalds, det är ju till för barnen, menar Linn. 

Den bisarra situationen som familijen befann sig i, hoppas Linn inte ska behöva hända någon annan familj i framtiden. Hon menar att anställda som beter sig så hör inte hemma i ett serviceyrke. Mannen i kassan ska dessutom ha hävdat att han är arbetsledare på restaurangen.
– När jag fick veta det så sa jag att "du är arbetsledare och ska föregå med gott exempel, vi pratar om ett barn som är sex år". Men han fortsatte vara aggressiv och sa att "när jag var sex år pratade jag med respekt", säger Linn. 

När GP kontaktar restaurangen, beklagar sig restaurangchefen över det inträffade.
– Det är väldigt olyckligt, men vi har bett om ursäkt och detta är något som vi kommer att följa upp, säger han. 

Kommer mannen att fortsätta jobba hos er efter det här?
– Enskilda medarbetare kan jag tyvärr inte diskutera, säger han. 

Men är det okej att en anställd beter sig på det här sättet?
– Som sagt, jag kommenterar inte det. 

Restaurangchefen säger också, att McDonalds har väldigt tydliga värderingar om hur personalen ska bete sig mot kunder. 
– Man ska bemöta kunden som man själv önskar att bli mött. Vi kommer ha en fortsatt dialog om det som har hänt, säger han. 

Linn Waltersson vill att restaurangen ser till att inte fler barn får samma bemötande: 
– Jag vill inte att någon annan råkar ut för det här, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.