Annika Kristiansson är inte intresserad av lunch elller gräsklippning som plåster på såren för felaktigt utfärdade p-böter. Bild:Rasmus Forsgren
Annika Kristiansson är inte intresserad av lunch elller gräsklippning som plåster på såren för felaktigt utfärdade p-böter. Bild:Rasmus Forsgren

Annika erbjöds lunch som ursäkt för p-böter

Lunch? Eller kanske gratis gräsklippning eller biltvätt? När Annika Kristianssons krävde kompensation av p-bolaget för felaktiga böter fick hon minst sagt ett udda förslag.

ANNONS
|

Som GP tidigare har berättat vägrade Hojab Parkeringsservice att riva Annika Kristianssons p-bot trots starka bevis på att den var felaktigt utfärdad.

Hennes bil kunde helt enkelt inte ha stått felparkerad på den aktuella p-platsen under den aktuella tiden men Hojab framhärdade. Hojabs affärsidé är att driva in böter för p-bolag, inklusive, PS parksmart, som lappade bilen.

Efter GP:s artiklar är böterna nu avskrivna men Annika Kristiansson vill ha ekonomisk kompensation för de besvär de har orsakat henne. Som plåster på såren erbjuds hon i första vändan en lunch på p-bolagets bekostnad och en dags gratis parkering.

ANNONS

”Vi erbjuder som regel ingen ekonomisk kompensation för den tid som du har lagt ned på detta, men jag bjussar dig gärna på en lunch i Göteborg framöver eller om du vill kunna parkera fritt i något av våra parkeringsgarage någon dag i framtiden – hör av dig om detta är något vi kan finna formerna för?” skriver Fredrik Westergård, p-bolagets kommunikatör.

–Så urbota dumt. Jag vill ha en rimlig ersättning för all tid och energi jag har lagt ner på att bevisa min oskuld och jag är säker på att jag aldrig hade fått tillbaka p-böterna om inte GP hade skrivit om det, säger Annika Kristiansson.

Så Annika Kristiansson avböjer:

/.../ Som du säkert förstår tycker jag det är ett ganska dåligt erbjudande med en lunch eller gratis parkering. Om ni inte vill ersätta med reda pengar vore det vore mer rimligt att erbjuda migett rikspresentkort eller en restaurang voucher på minst 1 000:-.”

Läs även:P-bolag hittar på ny avgift - kan vara olaglig Fredrik Westergård betonar igen att företaget aldrig betalar ut ersättning i form av presentkort och slår då till med att erbjuda henne hushållsnära tjänster – utförda av den handläggare som skulle ha rivit p-boten vid första Annika Kristinasson första påstötning. /.../(Eventuellt kan den handläggare som gjorde misstaget möjligen erbjuda någon form av hushållsnära tjänst i stil med gräsklippning, målning, biltvätt eller liknande – men då det är ett synnerligen okonventionellt förfarande så måste jag få det accepterat från denne först), skriver han.
Läs även:Evald var i Göteborg – men fick böter i Lund När GP når Fredrik Westergård vill han tona ner betydelsen av sitt förslag. –Jag vet att det är jätteokonventionellt förslag men som kan vara en möjlig lösning om alla parter är överens och det går att få till. Jag tycker att det är ett ganska gentilt erbjudande men det är ju inte så att jag tänker tvinga någon stackars handläggare att måla om ett garage, säger han. Varför inte presentkort? –Vad får vi för samhälle om man alltid ska ersätta felaktigheter med pengar och presentkort? Vi har gjort fel och rättat till det och erbjudit en del olika kompensationer för att vi vill att hon ska känna sig nöjd. Varför skulle hon vilja äta middag med dig? –Varför inte? Hon kanske har en bild av mig och företaget att vi kanske inte är så bra och det är bara att beklaga men vi har ju inte gjort det här för att jävlas. Det har begåtts ett misstag och det beklagar vi. Nu försöker vi reparera den skadan genom att erbjuda olika kompensationer.

Den p-plats där Annika Kristiansson stod parkerad finns utanför hennes kontor i Sisjön tillsammans med ett hundratal p-platser. Enligt skyltningen är det fritt att parkera i tre timmar. Den aktuella dagen åkte Annika Kristiansson i väg sent på förmiddagen och återvände sent på eftermiddagen och råkade parkerade på exakt samma p-plats.

ANNONS

När hon lämnade kontoret en timma senare hade hon fått en p-bot på 400 kronor för att ha stått felparkerad mellan 9.28 och 15.38. Kvitton på att hon handlat i en butik på Frölunda torg, stått parkerad på en gata i centrala Göteborg, har avfärdats som omständigheter som inte utgör "sådana skäl att ärendet kan komma att makuleras."

Som bevis hävdade p-bolaget att ventilerna på däcken på hennes bil stod i samma position både på förmiddagen och eftermiddagen och alltså inte ha kunnat stått annat än still hela dagen.

Utdrag från Transportstyrelsens register visade dock att hon debiterats trängselskatt på väg in och ut från centrum, kl 14.24 och 15.17.

Läs också: Sex minuter - sedan är det kört

"Olika regler gynnar p-bolagen"

Anette fick böter när hon köpte p-biljett

ANNONS