ANALYS: Rödgrönt äktenskap i upplösning

Kris har det varit ett bra tag. Nu tycks det rödgröna äktenskapet gått in i en fas av uppbrott och försoning. Så, vad väntar härnäst? Parterapi? Skilsmässa?

ANNONS
|

Att besöka en presskonferens med de rödgröna i kommunstyrelsen har den senaste tiden känts lite som att gå på middag hos ett par som man vet har det kämpigt. Glatt på ytan emellanåt, kanske. Men alla vet med sig att det kan växla på ett ögonblick.

Inte minst om någon tar upp frågan om ensamkommande. Här är MP och V ständigt redo att berätta hur snett ute S är. Och Socialdemokraterna har inte glömt hur det kändes när Ulf Kamne och Daniel Bernmar kallade till presskonferens för att tala illa om dem.

Bostäder kan vara känsligt

Även bostadsfrågan kan vara en smula jobbig att närma sig. Bland Socialdemokraterna finns det de som är allt mer frustrerade över att byggtakten ännu inte tagit fart på allvar – och tycker att MP från ordförandeposten i byggnadsnämnden är mer inriktade på att skapa den gröna drömstaden än bygga många bostäder.

ANNONS

Och när vi ändå är inne på att inte prata bostäder: undvik gärna Boplats också. Det är ju inte säkert att alla socialdemokrater uppskattade det Daniel Bernmar skrev på twitter i förra veckan: "S har gått ihop med borgarna om att försvåra för göteborgarna som söker bostad. De sätter fastighetsägarna före göteborgarna. Sorgligt".

Trafiken ännu mer uppslitande

Men kanske är trafiken ändå det samtalsämne som riskerar att bli mest uppslitande. Där misslyckades de rödgröna helt med att komma överens om Kvilleleden och det framtida gatunätet vid Backaplan. Trots att de hade chansen först i trafiknämnden och senare i kommunstyrelsen och nu senast i kommunfullmäktige i förra veckan.

Och när frågan om en tvärförbindelse i Torslanda var uppe tidigare i år röstade Socialdemokraterna oväntat med Alliansen. För Miljöpartiet var det otänkbart att bygga en ny väg, eftersom nya vägar ofelbart leder till mer biltrafik – och det vill de undvika till varje pris. Socialdemokraterna vill visserligen också att biltrafiken ska minska, men ser samtidigt att avsaknaden av en tvärförbindelse leder till längre köer och mer utsläpp. Alltså tyckte de att en ny väg kunde vara befogad.

Vill inte vara bilfientlig

I grund och botten handlar det om olika sätt att förhålla sig till bilen. Att V och MP driver en hård linje i frågan är ingen nyhet. I takt med att staden ska bli tätare och befolkas av fler ser de helt enkelt att platsen för bilar blir mindre. Men för en gammal Volvomedarbetare som kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson är det däremot inte kul att höra att stadens ledning är bilfientlig – och i förra veckan förkunnade hon på twitter: "Bilen har en självklar och positiv plats i det nya Göteborg".

ANNONS

Så, det är kanske inte konstigt att det var i trafiknämnden det första ordentliga sammanbrottet kom: när miljöpartisten Henrik Munck under torsdagen, precis som allianspartierna, valde att rösta emot trafikkontorets budgetförslag och Socialdemokraternas och Vänsterns yrkande sa nämndens ordförande Johan Nyhus (S) att det var slut.

Nu hittade de i och för sig tillbaka till varandra under lunchen och bestämde sig för att försöka igen. Men frågan är hur de tar sig vidare från detta första uppbrott.

MP och V har mest att förlora

Toppnamnen i alla tre partier har varit öppna med att samarbetet blivit allt jobbigare – och att det är en miljöpartist som gör krisen akut är på ett sätt logiskt. Både Henrik Munck och gruppledaren Ulf Kamne har i olika sammanhang visat sig väldigt principfasta.

Å andra sidan är det kanske MP och V som har mest att förlora på att samarbetet spricker. De har fått god utdelning politiskt och har egentligen inga alternativ, medan Socialdemokraterna i ganska många frågor skulle kunna hitta rimliga överenskommelser över blockgränsen.

Därför talar det mesta just nu för försoning, med eller utan parterapi.

Men nya gräl går inte att utesluta.

ANNONS