Allt färre väljer att ge dricks

ANNONS
|

– Vi börjar märka att vissa tycker det är förlegat med dricks, säger Henrik Kruse, grundare av Boulebar i Göteborg, som inte tar emot dricks från gästerna.

I restaurangbranschen är dricks vanligt förekommande. Det finns däremot inte någon formell skyldighet att betala extra för bra service. Många vet oftast inte hur mycket de ska ge och hur personalen ska reagera om dricksen uteblir.

– Gästerna betalar det pris som det är värt och ska inte behöva hantera den frågan. Jag tror att rätt många tycker att det är skönt. Alla är inte alltid vana vid att gå på restaurang och veta vad de ska ge, säger Henrik Kruse.

ANNONS

Han förtydligar att han inte har något emot ställen som förväntar sig dricks. Det handlar om att Boulebar valt att göra saker på sitt sätt och det har varit mycket tanke bakom beslutet.

– Vi har pratat i flera år om det och om fördelar och nackdelar. Vi har inte tappat personal eller märkt av någon större badwill från gäster, snarare tvärtom.

Samtidigt så förstår han gäster som är vana vid att ge dricks:

– Man får betala extra, vi nekar inte. Det blir då inte dricks utan går in i bolaget och alla fast anställda delar på all vinst från företaget.

Taxibranschen är ett exempel på en servicebransch där det allt mer kontantlösa samhället har gjort att dricksen har minskat.

– Det är två saker som gör att dricks knappast existerar i dag. För det första har folk inte kontanter på sig.För det andra använder många taxikunder vår app vilket gör att folk betalar fast pris. Har de konto hos oss dras pengarna från kontot så att allt är betalt och inga kontanter behövs, säger Karin Bergman, kommunikations- och pr-ansvarig på Taxikurir.

I andra länder, till exempel USA, är dricksen en betydande del av inkomsten för många. Där är det inom taxibranschen vanligt förekommande att 20 procent av priset ges i dricks. För matställen är 15-20 procent av priset standard och en dollar per drink uppskattas i baren.

ANNONS

Henrik Kruse säger att det framförallt är nyanställda som ser dricks som en vanlig del av servicebranschen som får en grundlig förklaring till företagets princip:

– Det kommer in nya människor hela tiden. Vi har samtal om varför vi gör så och vi jobbar hårt för att ha justa villkor och bra lönenivåer. USA har extremt låga löner och i systemet behövs dricks som en del av lönen.

Han betalar själv ofta extra för bra service men säger att det också beror på sammanhanget.

Karin Bergman på Taxikurir säger att hennes vana vid att ge dricks är beroende av omständigheterna:

– Det beror på. Om jag lunchar så gör jag det inte. Om jag äter ute på kvällen så gör jag det.

ANNONS