Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Toni Orsulic, trafiknämndens ordförande, Lindholmen Bild: Robin Aron
Toni Orsulic, trafiknämndens ordförande, Lindholmen Bild: Robin Aron

Alliansens parkeringsmål sågas av trafikkontoret

Alliansstyret i Göteborg har som mål att den fria parkeringstiden ska bli tre gånger så lång. Men enligt trafikkontoret skulle det medföra "övervägande negativa konsekvenser" samt kostnader på miljontals kronor som spräcker kontorets budget.
– Deras logik går inte ihop, säger trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M), som ämnar att gå vidare med ändringen trots beskedet.

De fyra allianspartierna som styr Göteborg har som mål att få mer liv i centrala Göteborg. Detta ska bland annat ske genom utökade parkeringsmöjligheter och genom att utöka den lägsta fria parkeringstiden från tio minuter till 30 minuter. Tanken är att den tiden ska räcka för ett kort ärende, vilket Alliansen tror skulle stärka innerstadens handlare.

LÄS MER: Så vill alliansen göra innerstaden mer levande

– Vi ser behovet av 30 minuter. På tio minuter hinner inte folk utföra sina ärenden, du hinner inte handla eller hämta någonting, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden,

I årets budget finns uppdraget om att utreda frågan och inför trafiknämndens nästa möte presenterar trafikkontoret sina slutsatser.

Det är ett minst sagt dystert besked: en sådan ändring skulle "innebära övervägande negativa konsekvenser", skriver tjänstemännen bland annat.

LÄS MER: De rödgrönrosa vill lyfta innerstaden med bilfria söndagar

"Jag får inte ihop det"

Ändringen skulle dels resultera i ekonomiska effekter, bland annat byten av vägmärken för 2-2,5 miljoner kronor. Därutöver tillkommer 600–875 personaltimmar för att skriva om lokala trafikföreskrifter och administrera trafikanordningskartan. Utöver detta finns ytterligare kostnader som kontoret inte kunnat definiera.

Dessutom menar trafikkontoret att den ökade tiden innebär flera nackdelar i praktiken, bland annat i form av att leveranser får svårare att hitta uppställningsplatser samt att det påverkar på- och avstigningsplatser för rörelsehindrade.

Toni Orsulic säger att han inte kan ta ställning till kontorets beräkningar om "skyltar och arbetstid".

– Men när det gäller övriga slutsatser måste jag säga att jag inte får ihop det, säger han.

Enligt Orsulic gör det inte skillnad för handikapplatser eller avlastningsplatser beroende på en p-plats är avgiftsfri under tio eller 30 minuter.

– Vi ser inte logiken i de nackdelar som presenteras av kontoret, konstaterar han.

LÄS MER: Mindre plats för bilar i en växande stad

Alliansen kommer att gå vidare med ändringen

Utredningen ändrar inte Alliansens ambition om att utöka tiderna, tvärtom räknar styret med att förändringen verkställs under nästa år eftersom det står med i budgeten.

– Det här ska göras under året och då får trafikkontoret ta fram en planering över genomförandet, säger Toni Orsulic.

Brahegatan i Gamlestan. Kommunalrådet Karin Pleijel (MP). Bild: Meli Petersson Ellafi
Brahegatan i Gamlestan. Kommunalrådet Karin Pleijel (MP). Bild: Meli Petersson Ellafi

Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden, är förvånad över Alliansens intention att gå vidare med genomförandet – trots varningarna från trafikkontoret.

– Jag tycker det är fullständigt absurt att gå vidare med ett förslag som sakkunskapen sågat jäms med fotknölarna, säger hon.

Hon pekar på att underlaget visar att ändringen skulle öka antalet fordonskilometer i innerstan, vilket påverkar luftkvalitén och innebär ett stort hälsoproblem. Samtidigt har trafikkontoret konstaterat att ändringen skulle kräva utökning av övervakning – annars kommer reglerna bli svårare att efterleva.

– Det är inte ekonomiskt försvarbart, konstaterar Karin Pleijel.

Förändringen är inskriven i nästa års budget. Det betyder att oppositionen aktivt måste gå ihop för att stoppa det?

– Jag hade önskat att Alliansen tog till sig av sakkunskapen och insåg att det inte är ett bra beslut och strök det. Nu måste vi agera på något sätt, för det här känns absurt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.