"Jag hade definitivt startat en förundersökning", säger Sven-Erik Alhem, rättsexpert och tidigare överåklagare, angående de havererade nödöppnarna och faktumet att detta inte kommunicerats.
"Jag hade definitivt startat en förundersökning", säger Sven-Erik Alhem, rättsexpert och tidigare överåklagare, angående de havererade nödöppnarna och faktumet att detta inte kommunicerats.

Alhem: Spårvägens mörkning kan vara brottslig

Mörkläggningen av de otillförlitliga nödöppnarna på de italienska vagnarna kan vara en brottslig handling. – Jag hade definitivt tittat närmare på det här ärendet och startat en förundersökning, säger Sven-Erik Alhem, rättsexpert och tidigare överåklagare.

ANNONS
|

Den sällan omtalade lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg indikerar att Göteborgs Spårvägar AB skulle kunna ha begått brott mot såväl anställda som resenärer.

LÄS MER: Italienska spårvagnar en "dödsfälla"

LÄS MER: Föraren: "Det är verkligen katastrof"

Angående medarbetarna, som inte informerats, klargörs detta i paragraf 12:

”Den som är sysselsatt ska ha god kännedom om de förhållanden, föreskrifter och villkor som gäller för verksamheten och som berör hans arbetsuppgifter”.

Och när det handlar om passagerarna, regleras förhållandena i paragraf 13:

ANNONS

”Spåranläggningar, fordon och annan materiel som används i verksamheten skall vara av sådan beskaffenhet att skador till följd av verksamheten förebyggs”.

–En näringsidkare som upplever att det brustit i det han inhandlat, måste omgående meddela leverantören och få felet avhjälpt. Att använda produkten, medveten om bristerna, är ett mycket stort risktagande, betonar Sven-Erik Alhem.

Han fortsätter:

–Låt oss säga att du driver en taxirörelse och köper in tre nya bilar. Du upptäcker sedan att bromsarna fungerar dåligt och ber säljaren åtgärda problemet. Men innan detta skett, tar du ut fordonen i trafik ändå. Då är du skyldig till ett brott.

Förutom brott mot lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg kan det i det nu aktuella fallet röra sig om rubriceringen framkallande av fara för annan.

Företrädare för åklagarkammaren i Göteborg är dock försiktiga i sina uttalanden.

–Här krävs det en polisanmälan och en påbörjad polisutredning för att vi ska kliva in och göra en bedömning, säger vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell.

LÄS MER: GPTV: Kan göteborgarna känna sig trygga på spårvagnen?

LÄS MER: Cwejman: Spårvagnsskandal utan slut

ANNONS

Hans tidigare kollega, nuvarande samhällsdebattören Sven-Erik Alhem, delar inte den uppfattningen.

–Det går visst att inleda förundersökning även utan en formell anmälan. Det är viktigt att fånga upp intressanta och dagsaktuella frågor, att ta del av nyhetsrapporteringen. Här har vi ett stort bolag som ju uppenbarligen bortsett från väsentliga säkerhetsaspekter. Blotta tanken på en brand ger mig rysningar, summerar Alhem.

FAKTA: Tidigare rättsfall

Om de otillförlitliga nödöppnarna skulle bli föremål för juridisk prövning i domstol, faller sannolikt det yttersta ansvaret på Göteborgs Spårvägars vd Lars-Börje Björfjäll, 64.

I juli 2012 åtalades han, i egenskap av vd och trafikansvarig för GS Buss, misstänkt brott mot fordonsförordningen.

Då handlade det om 28 av bolagets bussar, som av polisen inte ansetts vara tillförlitliga ur säkerhetssynpunkt. Bussarnas klämskydd hade vid kontroller varit ur funktion och vissa motorer uppvisade dessutom oljeläckage.

Lars-Börje Björfjäll friades på samtliga punkter i både tingsrätten (2013) och hovrätten (2014).

ANNONS