Mattias Agndal och Per Olsson.
Mattias Agndal och Per Olsson.

AF:s utredning – inget fusk

ANNONS
|

Per Olsson, chef för Arbetsförmedlingen i Göteborg och Halland, berättar att arbetet försvårats av att det saknades beslutsunderlag i många av fallen – det som ledde till att den handläggare som stått för huvuddelen av placeringarna nu är anmäld till personalansvarsnämnden.

- Där har vi som myndighet brustit och det är förstås besvärande. Men det hade varit ännu mer besvärande om det förekommit fusk, och om pengar betalats ut felaktigt. Så det har vi nu undersökt.

Det handlar om 22 personer på lönebidrag som jobbat på kafékedjan under april-maj. Och utredningen visar att det finns stöd för placeringarna, i samtliga fall utom två.

ANNONS

- Vi säger inte att de är fel. Men de är tveksamma. Underlagen är egentligen inte tillräckliga. Men de här två personerna har nu slutat, säger Per Olsson.

Arbetsförmedlingens undersökning har gått till så att man dels tittat på läkarintyg – i en del fall genom att kontakta läkare som fått gå tillbaka i tiden och skriva ut nya intyg – och dels pratat med de anställda för att förvissa sig om att anpassningar på arbetsplatsen skett.

- Det kan handla om till exempel kamratstöd, om man har psykiska besvär eller att man får bära lättare om man har fysiska hinder, berättar Mattias Agndal, arbetsförmedlare i Gamlestaden som gjort undersökningen.

Intervjuerna med de anställda har gjorts på arbetsplatsen, med en chef närvarande.

Hur sanningsenligt tror du de vågar svara under de förutsättningarna?

- Det är den normala rutinen. Vi kan inte ha en ordning som förutsätter att folk ljuger, säger Per Olsson.

Eftersom Arbetsförmedlingen valt att begränsa sig till de som är placerade på kafékedjan just nu har de inte pratat med någon av GP:s huvudkällor – personer som slutat på företaget och inte längre känner någon lojalitet mot arbetsgivaren, eller rädsla för att förlora jobbet.

- Vi har valt att prata med de som är aktuella nu. Jag tror inte det hade blivit någon skillnad om vi gått tillbaka i tiden, säger Per Olsson.

ANNONS

En av ägarna till Le Pain Français, Markus Samuelsson, kommenterar utredningen i ett mail till GP:

"Det är både glädjande och förväntat att Arbetsförmedlingen nu fastslår att det inte har förekommit något fusk eller några oegentligheter hos oss påLe Pain Français.Jag tycker att det är dags att GP går ut med en ordentlig dementi och ger oss en ursäkt för den här reportageserien. Vi håller medPer Olsson, som har ansvarat förgranskningen hos Arbetsförmedlingen, när han konstaterar att det är Arbetsförmedlingen som fattar de här besluten och att det därför inte går att peka ut ett företag som bidragsfuskare.

Mikael Berge, som i sin roll som ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, har en överblick över hur bidragsanställningarna i branschen ser ut, är smått uppgiven efter att ha tagit del av utredningen.

- Jag hade i och för sig inte väntat mig att de skulle hitta något fel när de utredde sig själva. Min känsla är också att målet att få ut folk i arbete är överordnat allt annat. Tidigare kunde vi ha en dialog med arbetsförmedlingen, men så är det inte i dag.

Den 8 april: Albert Allen, tidigare lönebidragsanställd på Le Pain Français, berättar om hur han trots sömnapné jobbat natt på kafékedjan utan arbetstidsförkortning eller annan anpassning – och utan att få en krona i ob-tillägg. "Klart olämpligt", sa en expert på sömnapné om nattarbetet.

Den 9 april: GP berättar att Le Pain Français, enligt facket, har överlägset flest anställda i branschen som går på lönebidrag eller någon annan typ av subventionerad anställning, eller har praktik med lön från Arbetsförmedlingen. I mejl från företaget uppmanas Arbetsförmedlingen att inte skicka "några stolpskott".

Den 10 april: Den socialdemokratiske riksdagsmannen Mattias Jonsson lyfter frågan om Le Pain Français flitig utnyttjande av bidragsanställda i riksdagen. Regeringens utredare Anne-Marie Qvarfort säger i GP att Arbetsförmedlingen borde ha reagerat på antalet placeringar.

Den 11 april: Arbetsförmedlingen anmäler den handläggare som placerat majoriteten av de bidragsanställda på kafékedjan till personalansvarsnämnden för tjänstefel: "hans dokumentation har varit bristfällig och helt eller delvis saknats", skriver produktionsdirektör Karin Leth i beslutet.

ANNONS