Det var på julaftonskvällen som 86-åriga Rigmor Magnusson hade beställt färdtjänst genom Västtrafik för hemresan från julfirandet på Orust till sitt hem i Mölndal.
Klockan 20.15 skulle bussen hämta upp henne utanför huset – men så blev det inte.
Läs också: Kritik mot färdtjänsten efter Göteborgs kommuns nya system
– Jag klädde på mig och satte mig på en pall i hallen och väntade. Men det kom ju ingen, säger Rigmor.
Hon bestämde sig för att ringa det nummer hon fått till chauffören, som visade sig befinna sig på Flatön, en ö utanför Orust. Först en dryg timme senare var chauffören på plats.
Många stopp
Chauffören skulle sedan vidare till nästa adress för att hämta upp ännu en passagerare, men hade återigen svårt att hitta rätt. Det blev en rejäl omväg, enligt Rigmor, och efter det var det ytterligare en person som skulle hämtas. Denna gång i Sjuntorp.
– Det tog två timmar extra att hämta den mannen, då hade vi varit ute i tre timmar.
Sedan började färden mot Göteborg. Men efter de krokiga vägarna till och från Sjuntorp hade en kvinna i bilen börjat må illa.
– Han fick stanna vid vägen så att hon kunde lufta sig en stund. Om hon kräktes eller inte det vet jag inte. Men efter en stund kom hon tillbaka till bussen och vi åkte vidare.
Under den långa färden hade en annan kvinna i bussen hunnit bli törstig, och chauffören fick återigen stanna.
"Jag fick sätta mig vid vägkanten"
Enligt Rigmor var det den förlängda restiden som ledde till att flera passagerare fick problem under resans gång, och det hela blev något av en ond cirkel.
– När jag sedan behövde gå på toaletten stannade chauffören vid vägen och jag fick kliva bland rullstolar och förankringar i golvet med rep och band för att ta mig ut. Jag är ju 86 år så jag hoppar inte ut så lätt, men jag tog mig ur. Sen fick jag sätta mig vid vägkanten. Det blev min toalett, säger Rigmor.
Någon gång efter klockan tolv, natten mot juldagen, var Rigmor framme vid sitt boende i Mölndal.
– När jag landade här på Fässbergshemmet så bara sjönk jag ihop på en stol, då bar inte benen mig längre. De fick komma och hämta mig med rullstol och hjälpa mig i säng, säger hon och fortsätter:
– Jag tycker att det är dåligt planerat av Västtrafik. Det är ju gamla och sjuka människor de kör.
"Lite tveksam"
Västtrafik menar att de inte kan kommentera den enskilda resan, men beklagar det Rigmor har varit med om.
– För oss är det jätteviktigt att kunden känner sig trygg i kontakten med oss. Vi gör vårt oss bästa för att alla kunder ska få sin bästa möjliga resa. Det är jätteviktigt att man hör av sig till oss så att vi får reda på vad som har hänt och kan utvärdera det och bli bättre, det är en viktig del i vårt kvalitetsarbete, säger Mette Ramquist på Västtrafiks pressjour.
Läs också: Kerstins, 90, färdtjänst tog 40 mil omväg
Rigmor menar att sådana långa resor tenderar att bli problematiska, och berättar att kortare resor brukar fungera bättre.
– Visserligen vet man ju innan att man får åka runt och hämta andra passagerare, men inte tretton mil bort. Det är ju för mycket fram och tillbaka. Då är gränsen nådd så att säga.
Hur känner du inför att resa med färdtjänst i framtiden?
– Ja man är ju lite tveksam. Nu har jag landat och allt flyter på som vanligt. Men jag känner mig upprörd över att de har behandlat gamla och sjuka på detta sättet. Att bara ta sig ut ur bussen för egen maskin är ju inte lätt när man är gammal och lite vinglig. Det är lite knöligt att åka med färdtjänst emellanåt.