Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Maria Stenström, vd för P-bolaget. FOTO: Bengt Kjellin

5000 p-platser bort i Göteborg

Drygt femtusen parkeringsplatser i centrala Göteborg väntas försvinna de närmsta åren. Hur många som kommer att ersättas är inte klart.

Omfattande markytor som man i dag disponerar kommer att försvinna.

– Drygt 4000 parkeringsplatser beräknas försvinna fram till 2021 för att de finns på mark där det ska byggas, säger Maria Stenström, vd för P-bolaget.

– Ytterligare runt 1000 kommer att försvinna i samband med byggandet av Västlänken, 2018–2024.

Västlänken tar många p-platser

När det gäller bygget av Västlänken är det framför allt besöksparkeringarna vid Liseberg och Packhusplatsen som drabbas.

– I detta läge är det inte bara boendeparkeringar som ska värnas utan framför allt platser för besökare in till staden, säger Maria Stenström.

I dagsläget vet man inte riktigt hur, men bolaget sitter i arbetsgrupper med trafikverket och trafikkontoret för att få fram tillfälliga lösningar. Maria Stenström säger att det kan se ut på olika sätt.

– Man kan till exempel bygga p-hus utanför stan, men då måste man ha små snabba skyttlar in till centrum. Det blir tillfälliga lösningar, men de måste bli bra.

Förtätningen minskar ytan

För de parkeringar som försvinner på grund av stans utveckling behövs mer permanenta idéer.

Maria Stenström säger att det finns en politisk vilja att prioritera kollektiv-, gång- och cykeltrafik, men att förtätningen i sig också minskar ytan för bilar, både när de rör på sig och står stilla.

– Bilarna kommer att vara kvar, men det kommer att vara mer bilpooler och taxi, färre egna bilar. Vi behöver skapa nya sätt att resa för det individuella åkandet.

Oklart hur många som ersätts

Hon talar om smarta lösningar där bil- och kollektivtrafik kopplas samman mer, men där man också ser till att de p-platser som finns utnyttjas mer effektivt.

Det är oklart hur stor del av de 5000 platserna som kommer att ersättas. Klart är att slutantalet blir färre.

– I nuläget är det klart med 700 platser på Skeppsbron. Resten kommer att bestämmas allteftersom olika detaljplaner antas, säger Maria Stenström.

Göteborgs stads parkerings AB är i dag ett av stadens mest lönsamma bolag. Förra året hade man intäkter på runt 462 miljoner kronor och gjorde en vinst före skatt på 178 miljoner kronor.

Maria Stenström tror inte att man framöver kommer att kunna fortsätta vara samma kassako.

– Vi kommer att tappa intäkter när vi tappar platser. Under perioden 2016-2026 kommer det sammanlagda intäktsbortfallet från de drygt 5000 platserna uppgå till drygt 800 miljoner kronor.

Lönsamheten påverkas

Men lönsamheten kommer också att påverkas av höga investeringskostnader när man ska bygga nytt.

– Vi kommer att behöva ersätta något som är väldigt billigt, linjer på asfalt, med konstruerade platser inne i byggnader, platser som i dag kostar mellan 300 000 och 500 000 kronor per plats att bygga.

P-bolaget har de senaste åren drivit en medveten strategi för att öka lönsamheten, i syfte att skapa utrymme för det som nu händer.

– Markparkeringarna gett oss en god ekonomi, dels för att vi har höjt priserna och dels för att vi arbetat mer effektivt med att nyttja samtliga kommunens platser. Med överskotten kan vi investera i nya anläggningar framöver.

 

2015 betalade man dock cirka 68 miljoner netto i koncernbidrag till ägarna Göteborgs Stadshus.

Maria Stenström förklarar med att bolaget existerar som en del av staden och att det på den högre nivån kan finnas andra behov som ledningen behöver ta hänsyn till.

– Vi är lojala och ser till vikten av att hela staden fungerar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.