Franck Yassin, Anatole de Dinechin, Sery Alex.
Franck Yassin, Anatole de Dinechin, Sery Alex.

400 miljoner skäl att älska cupen

ANNONS
|

–Göteborg kan inte tävla om samma evenemangspublik som London, Rio och andra storstäder. Men det är inte alltid de mest prestigefyllda evenemangen är de mest lönsamma, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på evenemangsbolaget Göteborg & Co.

Ungdomsturneringarna är livsviktiga för Göteborgs turistindustri. Framför allt eftersom de, till skillnad från andra stora evenemang i staden, är återkommande.

Det ger ett pålitligt och årligt tillskott till besöksnäringen. Och det handlar om stora summor.

Enligt en ännu opublicerad undersökning från Göteborg & Co väntas de positiva ekonomiska effekterna av Gothia cup uppgå till över 400 miljoner kronor. En siffra som kan jämföras med handbolls-VM för herrar 2011, som drog in drygt hälften så mycket.

ANNONS

I Göteborg anordnas numera flera av Nordens, Europas och till och med världens största idrottsturneringar för ungdomar: Partille cup, Göteborg basket ball festival och Göteborg ishockey cup, för att nämna några.

Juvelen i kronan är givetvis Gothia cup, som med sina 37 000 deltagare är världens största fotbollsturnering för ungdomar.

Strategin med att locka till sig ungdomsturneringar började utarbetas för drygt tio år sedan, när konkurrensen om de stora senior­evenemangen hårdnade. Under 90-talet hade Göteborg lyckats profilera sig som evenemangsstad, med fotbolls-EM för herrar och VM i friidrott som två höjdpunkter.

Men framåt millennieskiftet gav sig större städer och länder in på den lukrativa evenemangsmarknaden och det blev allt svårare för Göteborg att hävda sig. I den vevan anlitades Göteborg & Co av Stockholm Open för att undersöka hur tennisturneringen kunde förbättras.

–Det vi såg var en turnering som visserligen höll hög internationell standard, men som kostade mycket att arrangera och lockade få turister. Samtidigt upptäckte vi att ungdoms-SM i tennis letade efter en lämplig värdstad, säger Ossian Stiernstrand.

I förhållande till Stockholm Open är ungdoms-SM i tennis en relativt okänd tävling, men med 3 000 deltagare och förhållandevis låga omkostnader är det ekonomiska värdet betydligt högre. Göteborg tecknade ett treårsavtal med tennisförbundet och förlade matcherna till påskhelgen, när många hotelliggare gapade tomma.

ANNONS

För besöksnäringen innebar det ett rejält uppsving, inte minst eftersom medföljande föräldrar och ledare också spenderade pengar på mat, kost, logi och nöjen. Den logiken gäller givetvis även Gothia cup.

På plan 6 på Heden värmer flickorna i FC Wild från Finland upp inför nästa match. Tränare Petteri Rahkola placerar ut orangefärgade koner och ropar uppmuntrande ord till sina spelare. De är en liten trupp, bara nio stycken, berättar han.

Men medräknat medföljande familjemedlemmar är de tre gånger fler. Club América, som utklassar Gais två planer längre bort, har inte fullt lika många tillresta supporters, men väl så dedikerade. Marta Hernandez från Mexico City har tagit sig över Atlanten för att stötta sin sons lag och filmar varje sulfint och ribbskott.

–Du står i vägen för kameran! ropar hon när GP:s reporter försöker ställa en fråga.

Marta Hernandez berättar att hon tycker mycket om Göteborg och att hon tänker komma tillbaka med resten av familjen för att utforska mer av staden. På så vis skiljer hon sig från de flesta GP möter i folkvimlet på Heden. Hade det inte varit för Gothia cup, säger de, så är chansen liten att de hade letat sig hit.

ANNONS