Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kärnan i detta är att ta ett samhällsansvar – inte att hindra ungdomar från att köpa ägg, enligt Linda Dahlin. Bild: JESSICA GOW / TT

18-årsgräns på ägg – hoppas på minskad skadegörelse

En matbutik i Lindome införde förra veckan 18-årsgräns på ägg som en konsekvens av de senaste veckornas äggkastning i närområdet.
– Vi hoppas att skylten väckt en diskussion och att vi kan ta ner den inom kort, säger Linda Dalin som är butiksinnehavare på en butik i Göteborg.

Det var förra veckan som Ica-butiken i Lindome införde en åldersgräns på ägg, något som P4 Göteborg var först med att rapportera. Anledningen till detta är att man vill minska den äggkastning och skadegörelse som skett i närområdet.

– Det blir uppenbart när det kommer in ett 30-tal ungdomar på kvällstid och ska köpa ett äggpaket. Det har inte varit särskilt många situationer men när vi misstänkt att äggen, med stor sannolikhet, inte ska användas till matlagning har vi bett ungdomarna att köpa ägg någon annanstans, säger Linda Dahlin, som är butiksinnehavaren på Ica i Lindome.

Vill ta sitt samhällsansvar

Linda Dalin förklarar att de inte kollar legitimationen på ungdomarna utan att man gör en bedömning från fall till fall. På skylten står det "Vi värnar om vår närmiljö – därför säljer vi just nu enbart ägg till dig som fyllt 18 år”. Hon menar att kärnan i detta är att ta ett samhällsansvar – inte att hindra ungdomar från att köpa ägg.

– Vi vill hjälpa till och se till att vårt närområde inte förstörs mer på det här sättet. Vi håller tummarna för att skylten skapat en diskussion hemma hos boenden i närområdet och att man pratar om detta mer, säger hon.

Linda Dahlin håller tummarna för att skylten skapat en diskussion runt köksbordet hos boenden i Lindome. Bild: Linda Dahlin
Linda Dahlin håller tummarna för att skylten skapat en diskussion runt köksbordet hos boenden i Lindome. Bild: Linda Dahlin

LÄS MER: Matbutik inför 18-årsgräns på ägg

”Begränsningen måste vara objektiv och motiverad”

Sofia Stigmar, som är jurist på Svensk Handel, berättar att begränsningen av produkter inte är jättevanligt men att det förekommer. Särskilt om produkterna i fråga kan tyckas vara problematiska.

– Jag minns att vi hade en liknande begränsning av ägg för några år sedan i samband med halloween. Orsaken var också skadegörelse och folk kastade dem på hus och bilar, säger hon.

Vilka regler gäller vid begränsning av en produkt?

Matbutiker har inget tvång att sälja vissa produkter utan får bestämma över sitt eget sortiment.

Eventuella begränsningar måste baseras på objektiva och motiverade skäl. Exempelvis måste åldersgränsen vara tydlig och upprätthållas. Man kan inte byta åldersgräns dagligen.

I fallet med äggen kan produkten tyckas vara problematiskt eftersom den bidrar till skadegörelse.

Källa: Sofia Stigmar, jurist på Svensk Handel.

Hur ofta införs sådana här begränsningar på livsmedelsprodukter?

– Det är inte jättevanligt men när det sker uppkommer ofta en debatt kring det. Det handlar ofta om produkter som kan innebära skador för enskilda eller som kan motiveras att de inte är lämpliga till folk under 18 år, säger hon.

Hur ser ni på den här begränsningen?

– Den här handlaren har haft en pressad situation och flera utmaningar kring denna produkt. Det är tråkigt att man ska behöva införa sådana begränsningar. Detta blir kanske ett uttryck för att säga ifrån och markera att detta är oacceptabelt, säger Sofia Stigmar.

Inte olagligt att sälja energidryck till ungdomar

Hon förklarar också att en del livsmedelsbutiker har åldersgräns på energidryck och det är kopplat till en så kallad branschöverenskommelse.

– Där har branschen kommit överens om att energidryck kan anses vara skadligt på något sätt. Det är dock inte olagligt att en butik säljer energidryck till personer under 15 år eftersom det är en överenskommelse och inte en lag, säger hon.

I branschöverenkommelsen står det bland annat att en av anledningarna bakom åldersgränsen är att Svensk Dagligvaruhandel upplever att de har ett ansvar när det kommer till att förhindra barn och ungdomar från att överkonsumera eller till och med missbruka energidryck. De uppmuntrar också butikspersonal till att vara uppmärksamma på om ungdomar över 15 år köper energidrycker i en allt för hög omfattning att det kanske kan leda till överkonsumtion eller missbruk.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.