Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Övervakningsfilm kan förklara Stena-olyckan

Sjöfartsverkets trafikcentral är ständigt bemannad. Där kontrolleras att båttrafiken flyter på. Det gör den vanligtvis. – Ska två fartyg kollidera med varandra ska två personer göra mer eller mindre fel, säger operatören Anders Johannesson.

Sex nautiska mil utanför Vinga påbörjas ett intrikat nät av farleder in mot Göteborg. Här samsas containerbåtar, färjor, tankbåtar och fritidsbåtar om utrymmet.

Ständigt övervakade. Året runt, dygnet runt jobbar en av Sjöfartsverkets operatörer i Amerikaskjulet för att se till att båtar inte går på grund eller kolliderar med varandra.

En av dem är Anders Johannesson.

– Det är viktigt för oss att poängtera att vi har en informationsservice. Vi talar om för fartygen att så här är trafikläget. Sedan är det upp till fartygsbefälet och befälhavaren att bestämma. Det är inte så att vi sitter här och kommenderar båtarna, du får göra si, du får göra så, säger han.

Väggarna i Amerikaskjulet pryds av analoga sjökort och på bordet står en kikare.

Den här sortens övervakningsverksamhet har pågått sedan andra världskriget, men nu för tiden är arbetet digitaliserat.

På sju skärmar syns båtarnas rörelser genom hamnen. Framför dem hänger en telefonlur, som används för att kommunicera på den egna radiolinjen.

– Om ett fartyg exempelvis är på väg mot ett grund kan vi antingen komma med information eller med en fråga. Då frågar man ungefär vad gör du, eller hur tänker du nu. I vissa fall kan vi komma med råd. Men det är ganska tvingande så det gör vi ogärna. Det sista vi gör är att dra till med en varning. Ofta skärper man sitt meddelande allt eftersom, och det får vara en ganska hårdkokt kapten om han inte reagerar på det, säger Anders Johannesson.

Han vill inte uttala sig specifikt om hur söndagens kollision mellan Stena Jutlandica och tankfartyget Ternvind gick till.

Polisen har hämtat övervakningsfilmerna och i och med att det pågår en förundersökning råder det sekretess. Men händelsen är ovanlig.

– Att folk är på väg att köra på grund, eller köra på en ö, är väldigt ovanligt. Det är knappt att det händer varje månad. Krockar är ännu mer ovanligt. Jag kan komma ihåg ett par-tre stycken under de senaste tio åren i Göteborg. Det ligger i sakens natur att om ett fartyg har dålig koll på var han är, så kan han ju mycket väl köra på grund. Men ska två fartyg kollidera med varandra ska två personer göra mer eller mindre fel.

Och det är rätt ovanligt, säger Anders Johannesson.

Fakta: VTS

• VTS betyder Vessel Traffic Service och är namnet på Sjöfartsverkets trafikcentraler.

• De som jobbar där har i uppgift att bevaka och informera i sjöfartsområden som är tungt trafikerade eller miljökänsliga.

• Göteborgs hamn är ett av tio områden i Sverige där det finns en VTS-central.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.