Mikael Olsson på Västtrafik säger att det framför allt är tågförseningar som ligger bakom de ökade kostnaderna för ersättningar. "Det är ofta infrastrukturproblem, problem med underhåll och liknande", säger han.
Mikael Olsson på Västtrafik säger att det framför allt är tågförseningar som ligger bakom de ökade kostnaderna för ersättningar. "Det är ofta infrastrukturproblem, problem med underhåll och liknande", säger han. Bild: Olof Ohlsson

Västtrafik: Ersättningar för förseningar ökar stort

Förseningar i kollektivtrafiken leder inte bara till besvär och irritation bland resenärer. Det blir dyrt också. Sedan 2015 har Västtrafiks ersättningar på grund av förseningar ökat med 133 procent.

ANNONS
|

Västtrafik har för GP:s räkning tagit fram statistik över ersättningar för förseningar inom kollektivtrafiken i Västra Götaland samt vilka linjer som är värst drabbade.

Sedan 2015 finns siffror på hur stor summa som enbart betalades ut som ersättning till resenärer på grund av förseningar. Då rörde det sig om drygt åtta miljoner kronor. Förra året, 2018, betalade Västtrafik drygt 19 miljoner kronor i bara förseningsersättningar. Det betyder att ersättningarna för förseningar i kollektivtrafiken ökat med drygt 11 miljoner kronor på fyra år.

Mikael Olsson är enhetschef för leverans och sitter i Västtrafiks ledningsgrupp.

– När det gäller ersättningar för förseningar till resenärer rör det framför allt tågsidan. 70 till 75 procent av ersättningar ligger där, säger han. Det är ofta infrastrukturproblem, problem med underhåll och liknande.

ANNONS

Ersättning efter 20 minuters försening

Vilken ersättningssumman blir beror på vad biljetten kostat och hur stor förseningen är. För den som tar egen taxi eller bil på grund av att kollektivtrafiken inte avgick i tid är maxbeloppet i dag 1200 kronor. Och för att resenärer ska ha rätt till ersättning från Västtrafik krävs att resan är minst 20 minuter försenad.

– Det är oftast på längre sträckor. Då är det också färre avgångar. Det blir mer sårbart och viktigare med tiden. Själv åker jag spårvagn varje dag, kollar i reseplaneraren och hoppar på. Då är man inte så beroende av att den går precis i tid, säger Mikael Olsson.

Vad säger du om att ersättningarna för förseningar ökat så mycket?

– 19 miljoner kronor är mycket pengar i sammanhanget och visar att vi har stora utmaningar. Vi hade hellre sett att vi kunnat satsa på att bygga ut trafiken för de pengarna.

Mest drabbade sträckorna

Sträckan mellan Göteborg och Skövde är särskilt hårt drabbad.

– Västra stambanan är på gränsen till överbelastad, den kan inte ta mer trafik och är därför mycket känslig. Vi jobbar, tillsammans med Trafikverket och företaget som kör för oss, för att bli bättre.

Tågtrafiken mellan Göteborg och Åmål har också problem, enligt Mikael Olsson. Där handlar mycket om eftersatt underhåll.

ANNONS

– Vi kan ju inte själva reparera banan, men vi har ett bra samarbete med Trafikverket. Det är Västtrafik som garanterar att restiden ska hållas och vi som står för ersättning vid försening. Men vi kan i vår tur få viss ersättning av Trafikverket.

Varför ska folk fortsätta åka kollektivt när det ser ut som det gör?

– Jo, men det fungerar oftast. Jag har respekt för att resenärer upplever att det är problem, men till exempel är tåget utom konkurrens när det gäller hållbarhet och bekvämlighet. Och även i biltrafiken blir det köer och förseningar. För det hållbara resandet och ett bra samhället ska man absolut välja kollektivtrafiken.

För de som pendlar med buss eller tåg till och från Göteborg kan förseningarna leda till ett stressande pussel i vardagen. Ska de lita på att bussen går i tid från hemorten, ska de ta tåget eller rent av ta bilen? Vad tänker du om det?

– Det kan vara svårt för kunden. Jag tror det är jätteviktigt med tydligare digital information så att vi kan hjälpa till och berätta att nu är det problem där och du kan välja det här i stället. Vi har en resa att göra vad gäller våra informationssystem. Det är prioriterat, men vi är inte där än.

ANNONS

LÄS MER:158:an - försenad fyra av tio gånger

LÄS MER:Här är listan över Göteborgs mest sårbara linjer

Fakta: Ersättningarna har ökat stort

Västtrafik har sedan 2015 fört statistik som enbart rör ersättning till passagerare för förseningar. Skillnaden mellan kostnaderna för ersättningar mellan år 2015 och år 2018 är 11 060 818 kronor.

2015 8 287 510 kr

2016 14 311 706 kr

2017 11 652 987 kr

2018 19 348 328 kr

Fakta: Så funkar förseningsersättningen

• Den som blir mer än 20 minuter försenad till sitt resmål på grund av Västtrafik har rätt till ersättning och kan ansöka om det.

• Hur mycket ersättning du får beror på hur stor förseningen är och biljettpriset för en enkelresa.

• Om resan till exempel är 20 minuter försenad får du tillbaka 50 procent av biljettpriset. Om du väljer att ta det i en värdecheck ersätts du med en högre summa.

• Om du tar taxi eller egen bil på grund av förseningen ersätts du med högst 1200 kronor. Den ersättningen höjdes i januari 2019.

Källa: vasttrafik.se

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS