Medan det numera är motorväg - som här utanför Strömstad - alla 30 milen Göteborg-Oslo är järnvägen fortfarande enkelspårig och långsam drygt halva sträckan.
Medan det numera är motorväg - som här utanför Strömstad - alla 30 milen Göteborg-Oslo är järnvägen fortfarande enkelspårig och långsam drygt halva sträckan.

Vägtrafiken Göteborg-Oslo är "miljömässig katastrof"

Göteborgs kommunstyrelseordförande vill börja utreda dubbelspårig järnväg genom Dalsland.

ANNONS
|

Ann-Sofie Hermansson (S), ordförande i Göteborgs kommunstyrelse och samarbetetet Göteborg-Oslo,deltog på torsdagen i ett seminarium i riksdagshuset i Stockholm, om samarbetet mellan storstäderna Göteborg och Oslo.

I en bakgrundstext skriver arrangörerna om gods- och persontrafiken över gränsen i regionen Göteborg-Oslo. Minst 93 procent av godset går på lastbil, och minst 97 procent av personresorna i bil eller buss, framförallt via E6-motorvägen över Svinesundsbron.

– Det är ju en miljömässig katastrof, säger Ann-Sofie Hermansson.

– Men det är klart, så länge det tar mycket längre tid att ta tåget till Oslo, då tar ju folk bilen eller bussen, säger hon.

ANNONS

Siv Jacobsen, från socialdemokraternas norska systerparti Arbeiderpartiet och vice ordförande i Östfold fylke, det norska län som sträcker sig mellan Västsverige och Oslo-området, var också med på seminariet.

– Det är helt avgörande för miljön att järnvägen Oslo-Göteborg byggs ut, säger Siv Jacobsen.

Enligt henne rullar det varje dygn 3 000 lastbilar genom Västsverige, framförallt på E6, som "inte har där att göra" eftersom de varken har sin start- eller målpunkt i Västsverige. Dessa lastbilar bara passerar på väg till eller från Norge.

– Hur länge ska Sverige, och Västsverige, tolerera det? säger Siv Jacobsen.

Enligt Ann-Sofie Hermansson bör Göteborgsområdetnu tala mindre om eventuellt framtida höghastighetståg Oslo-Göteborg-Köpenhamn och i stället prioritera att det byggs dubbelspår hela vägen Göteborg-Oslo.

Visionen om åtta-miljonersstaden (Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn), med höghastighetståg hela vägen,som vi talat om ett antal år,är jättespännande men jag tror att vi kanske först ska fokusera på att bygga dubbelspår mellan Göteborg och Oslo längs den sträckning som finns genom Dalsland., säger Ann-Sofie Hermansson.

Men konkurrensen mellan olika städer och regioner om att få stora järnvägsbyggen är hård i båda länderna. I Sverige pågår inte minst politiska diskussioner om höghastighetsbanor Stockholm-Jönköping och därifrån vidare dels till Göteborg, dels till Malmö.

ANNONS

I Norge, konstaterar Siv Jacobsen, ligger en utredning om utbyggnad av järnvägen Oslo-Stockholm före en eventuell utredning om sträckan Oslo-Göteborg.

Ann-Sofie Hermansson önskar till att börja med att svenska Trafikverket ska göra en så kallad åtgärdsvalsstudie.

Gods på fartyg då? Det talas ibland om att containrar som kommer till Göteborgs hamn men ska till Oslo borde kunna lastas om på mindre fartyg sista sträckan till Norge.

– Göteborgs Hamn erbjuder denna tjänst men den används nästan inte alls. Det beror väl bland annat på att det blir lite dyrare än att köra med lastbil, säger Siv Jacobsen.

ANNONS