Underbetyg för cykelstaden Göteborg

ANNONS
|

Det byggs på många håll i staden. Totalt en mil nya cykelbanor ska det bli innan året är slut. I centrum, Tuve, Högsbo och Guldheden, till exempel. Men än så länge är det minst sagt svårt för många cyklister att ta sig fram i trafiken. På vissa vägar går det inte alls.

Cyklisten Pia Ovik suckar högt åt röran vid Lilla Bommen.

– Jag har bråttom till jobbet och tycker att det är jättejobbigt med alla vägarbeten, säger hon innan hon susar iväg i riktning mot Hisingen.

Hon är nog inte ensam om att känna så. Kanske är det en av förklaringarna till att Göteborg får så dåligt betyg i en ny undersökning, som gjorts på uppdrag av Cykelfrämjandet och försäkringsbolaget If.

ANNONS

Under mars månad fick 192 av stadens cyklister svara på frågor om trygghet och nöjdhet. Därefter ställdes resultatet mot de andra kommunerna som ingick i undersökningen.

Nöjdast tycks cyklisterna i Västerås och Umeå vara. Betydligt längre ner i listan hittar vi Göteborg. På plats 42 av 50.

– Det är svårt att säga vad det beror på. Självklart vill vi att cyklisterna ska vara så nöjda som möjligt. Och vi vill ju att fler ska börja cykla, säger Mattias Junemo på trafikkontoret.

Han och hans kollegor genomför också en egen undersökning varje år där de frågar göteborgarna vad de tycker om Göteborg som cykelstad. I den senaste undersökningen, från 2012, tillfrågades 732 personer.

Även här blev resultaten nedslående. På alla områden utom ett har göteborgarnas åsikter sjunkit till lägre nivåer än tidigare år.

Hur ska ni charma cyklisterna?

– Vi som väghållare måste dra vårt strå till stacken, och det tycker jag att vi gör. Sedan är det viktigt att lyssna på cyklisterna. Under hösten körde vi kampanjen "Lätta ditt cykelhjärta" och man kan fortfarande komma in med förbättringsförslag. Snart är vår nya cykelapp färdigutvecklad också. Då blir det ännu lättare att felanmäla, säger Mattias Junemo.

En som än så länge inte har något att anmärka på när det gäller stadens cykelvägar är Sanna Österberg.

ANNONS

Hon gjorde sin premiärcykeltur under den soliga och varma tisdagsmorgonen.

– Det var dags. Men jag tog det ganska lugnt, säger Sanna Österberg.

Det uppskattas av Krister Magnussen och Peter Bäckman. De möter dagligen stressade trafikanter i sitt arbete som vägmarkerare. När GP träffar dem upptar de hela cykelbanan i Lilla Bommen. De är i full färd med att bränna fast det vita cykelmärket på en av stadens nyaste cykelbanor, som snart är färdigbyggd.

– Det finns alltid sådana som har bråttom och tycker att vi är i vägen. Men de blir nöjda när allt är klart, säger Krister Magnussen.

Totalt kommer årets cykelbanebyggen att kosta 78 miljoner kronor, varav 28 miljoner kronor finansieras via Västsvenska paketet.

Nya allén: Ny cykelbana byggs på den norra sidan mellan Pustervik och Ullevigatan.

Lilla Bommen: Ny cykelbana är nästan färdigbyggd på södra sidan av Sankt Eriksgatan och Kanaltorgsgatan.

Södra vägen: Ny cykelbana är nästan färdigbyggd på västra sidan mellan Vasagatan och Engelbrektsgatan.

Linné: I samband med en total gatuombyggnad uppgraderas även standarden på befintliga cykelbanor.

Karl Johansgatan: Det nya cykelstråket mellan Jaegerdorffsplatsen och Såggatan är nästan färdigbyggt.

Grimmeredsvägen: Ny cykelbana byggs förbi Dalaskolan mellan Gnistängsmotet och Kungsten.

Stampen: I samband med gatuombyggnad byggs nu cykelbanor på Odinsgatan och Folkungagatan.

Tuve/Skogome: Nya gång- och cykelbanor är nästan färdigbyggda på Västra Tuvevägen samt på Tuveliden/Skogomevägen. I detta projekt ingick även byggande av en grodpassage på Skogomevägen Tuve.

Majorna: Ny cykelbana som knyter samman Mariaplan med Djurgårdsplatsen.

Lindholmen: Justering av cykelbana på Karlavagnsgatan.

Högsbo: Ny cykelbana som förbinder Marklandsgatans hållplats med Högsbo industriområde.

Hjällbo: Ny cykelbana som kommer att förbinda den befintliga cykelbanan på Agnesbergsvägen med nya cykelbanan längs E45.

Centrum: Flera mindre åtgärder som förbättrar för cyklister i city. Bland annat en ny trygg gång- och cykelbana vid Packhusplatsen.

Agnesberg: Ny gång- och cykelbana är nästan färdigbyggd på delar av Bäcksins Väg och delar av Ramnebacken. Senare i år planeras också en gång- och cykelbana på Ramnebackens norra sida mellan Lilla Stekens Väg och Grusåsvägen.

Guldheden: Senare i år planerar trafikkontoret att bredda den befintliga, smala cykelbanan samt tydligare separera den från gångbanan på sträckan Wavrinskys Plats - Ehrenströmsgatan.

Västra Hamngatan: Gatan planeras att göras om och anpassas för cykeltrafik. Byggstart eventuellt i höst.

Västra Frölunda: Ny gång- och cykelbana planeras på gatans norra sida mellan Mandolingatan och Ruddalens motionscentral.

Förutom de nya cykelbanorna runt om i staden bygger trafikkontoret också ...

... cykelparkeringar runt Centralstationen. Västtrafik bygger också 700 nya cykelparkeringsplatser som en del av Västsvenska paketet.

... vägbulor och farthinder för att ge cyklisterna säkrare väg på ett flertal platser.

... åtta nya hyrcykelstationer (det finns 51 stationer idag).

... fler varningssignaler för svängande bilar samt prioriterad framkomlighet för cyklar i diverse korsningar.

... cykelboxar utmed Avenystråket, Engelbrektsgatan och i Majorna. Boxarna ger cyklister ett eget utrymme framför stopplinjen för övriga fordon.

Man satsar även på att ...

... förbättra belysningen på ett flertal sträckor.

... sätta upp fler offentliga cykelpumpar.

... utveckla en cykelapp och underlätta för cyklisterna att anmäla fel på stadens cykelbanor och övriga vägnät.

ANNONS