Tekniklösningar ska minska olyckor i trafiken

En innovativ karta som varnar för de mest olycksdrabbade platserna i Göteborgstrafiken. Det var en av de idéer som föddes under helgens event på Lindholmen Science Park, där ett femtiotal personer samlades för att jobba fram tekniska lösningar som ska minska antalet olyckor i trafiken.

ANNONS
|

28 personer omkom i trafiken i Göteborgsområdet under 2018, och över 4 200 skadades. Det var med förhoppningen om att minska de siffrorna som runt femtio personer kom till Lindholmen Science Park i helgen för att samarbeta kring frågan.

Eventet, som anordnades av Länsförsäkringar, var till för privatpersoner som var intresserade av att ta fram olika slags innovativa lösningar på problemet med trafikrelaterade olyckor. Några som hade lockats av upplägget var en grupp studiekamrater som läser en master i data science vid Göteborgs universitet.

– Vår idé är att skapa en interaktiv karta som pekar ut de farligaste platserna i trafiken, alltså platserna där flest olyckor sker, säger Bragya Singh, en av studenterna.

ANNONS

För stadsplanerare och privatpersoner

Tanken är att kartan ska bistå stadsplanerare, särskilt när man som i Göteborg leder om trafiken på många ställen på grund av byggnationer. Studenterna menar att det kommer att bli enklare att då undvika de mest olycksdrabbade platserna om de finns illustrerade på en karta. Men de ser också att privatpersoner kan dra nytta av innovationen. Bragya Singhs gruppkamrat Gleb Bychkov förklarar:

– Man ska både kunna kolla upp sin rutt i förväg och få någon slags notis när man närmar sig ett särskilt olycksdrabbat område. Tanken är att det ska få trafikanter och cyklister att bli extra uppmärksamma just där, eller helt enkelt välja andra vägar.

Utgår från försäkringsbolagets data

15 team på mellan två och fem personer var anmälda till eventet. Det rörde sig både om studenter, företagare och experter inom teknik- och innovationsområdet. På plats fick de en mängd data från Länsförsäkringar som de skulle bygga sina idéer utifrån.

– Vi har tillgång till massor av data om trafikolyckor i regionen, om allt från bilmodeller till väder och geografiska platser. Sedan har deltagarna fått fria tyglar till att hitta på konkreta innovationer som kan hjälpa till att minska riskerna i trafiken, säger Tobias Groth, som jobbar med affärsutveckling och kommunikation på Länsförsäkringar.

ANNONS
Länsförsäkringars Tobias Groth och Björn Schedwin samt egenföretagarna Viktor Olsbo och Charlotta Alexén såg alla fram emot att se slutresultaten på söndagseftermiddagen.
Länsförsäkringars Tobias Groth och Björn Schedwin samt egenföretagarna Viktor Olsbo och Charlotta Alexén såg alla fram emot att se slutresultaten på söndagseftermiddagen. Bild: PER WAHLBERG

Jury ska bedöma innovationerna

Efter att ha jobbat med sina innovationer under helgen skulle grupperna presentera dem för en jury på söndagseftermiddagen. En av jurymedlemmarna är egenföretagaren Charlotta Alexén, som förklarar att idéerna kommer att bedömas utifrån fem kriterier.

– De ska vara innovativa, genomförbara och hållbara. Sedan kommer vi också att titta på vilken påverkan innovationerna skulle kunna få, alltså hur många som skulle kunna dra nytta av dem. Och så måste man förstås ha använt den grundläggande data som man fick till sig när vi drog igång igår, säger hon.

Vill kunna dra nytta av idéerna

Juryn kommer att utse tre vinnare som förutom äran vinner möjligheten att presentera sina idéer vidare.

– Det ska bli otroligt spännande att höra vad alla har hittat på. Vi har en härlig blandning av människor med olika bakgrund och perspektiv här och alla har varit extremt fokuserade. Förhoppningen är givetvis att vi ska kunna göra verklighet och dra nytta av idéerna som de har utformat, säger Tobias Groth.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS