Saneringen av ambulanser vid akuten i Mölndal, så som den såg ut när företaget Ocab hade uppdraget. Nu har Regionservice tagit över, med protester som följd.
Saneringen av ambulanser vid akuten i Mölndal, så som den såg ut när företaget Ocab hade uppdraget. Nu har Regionservice tagit över, med protester som följd. Bild: Robin Aron

Stora brister i saneringen av Göteborgs coronaambulanser

Den populära saneringsfirman fick lämna. Regionen tog själv över städningen av ambulanser som kört misstänkt coronasmittade patienter. Sedan dess har ambulanspersonalen larmat om en rad brister, vilka medfört smittorisk för både personal och patienter.

ANNONS
|

I inledningen av coronapandemin fick ambulanspersonalen i Göteborg själva sanera bilarna efter körningar med misstänkt smittade patienter. Det tog mycket tid och kraft och ledde till att patienter fick vänta orimligt länge på hjälp.

För att rädda situationen gjordes en så kallad direktupphandling och saneringsföretaget Ocab anlitades för att göra rent bilarna, något GP tidigare skrivit om.

LÄS MER:Ambulansteamet Joanna och Kajsa jobbar i frontlinjen under pandemin

– Ledningen hade gjort ett bra jobb med att få fram företaget och våra medlemmar var nöjda och kände sig trygga med att städningen gjordes på ett bra sätt och därtill snabbt, så vi fick ut ambulanserna i trafik igen, säger Timothy Campbell, facklig representant för Vårdförbundet.

ANNONS
Timothy Campbell, förtroendevald vid Vårdförbundet.
Timothy Campbell, förtroendevald vid Vårdförbundet. Bild: Privat

Men den 5 maj tog Västra Götalandsregionens egen serviceorganisation Regionservice över uppdraget. Orsak: Den externa upphandlingen grundade sig på ett missförstånd, enligt Ambulanssjukvårdens verksamhetschef Elisabet Hammar.

– Det första budskapet jag fick från Regionservice var att de inte kunde hjälpa oss. Därför gjordes en direktupphandling. Sedan visade det sig att beskedet jag fått inte var riktigt. Regionservice tillhandahåller den tjänsten och det är det som gäller, säger hon.

Under den första veckan efter bytet skrev ambulanspersonalen en rad avvikelserapporter om brister i saneringen av bilarna. GP har begärt ut och tagit del av några av dessa.

LÄS MER:Här är det senaste om coronaviruset

Utdrag ur avvikelserapporterna:

• "Personen var inte noga med att göra rent inne i vårdutrymmet inne i ambulansen glömde på flera ställen att torka. Dessutom tog personen väldigt lång tid på sig men det var inte sanerat efteråt ändå."

• "Undermålig, missade ytor bl.a. bilbältena."

• "Blodstänk kvar i sjukhytten på skåplucka vänster om båren EFTER sanering av bilen på SU/ÖS."

• "På Mölndals sjukhus sitter inte saneringspersonalen inomhus, utan man måste leta efter dem."

• "... tar alldeles för lång tid och det slutar med att vi får sanera bilarna själva, vilket har gjort att stressen ökar för varje dag ..."

• "Vi blir stående under en längre tid än innan vilket gör att vi inte är dragbara för andra uppdrag."

Där framgår att saneringen haltat betänkligt. Dels har städningen gått långsamt, vilket fördröjt nästa ambulanskörning. Dels har saneringen inte blivit riktigt genomförd, bland annat har blodstänk funnits kvar.

– De bär inte rätt skydd och de städar inte vissa saker som borde städas. Någon torkade först av i ambulansen och använde sedan samma spritservett på en skyddsmask 90, säger en anställd inom Ambulanssjukvården som vill vara anonym.

Personen uppfattar det som att prestige har vunnit över kvalitet och att det medfört ökad smittrisk.

– När det går före vår och patienternas säkerhet så blir jag vansinnig.

Regionservice: Har agerat snabbt som bara den

Cheferna på Ambulanssjukvården och Regionservice säger att de tagit larmen från personalen på största allvar och vidtagit åtgärder, som att en servicechef nu finns på plats för att stötta ny saneringspersonal. Man har också flyttat på personal som inte klarat uppgiften.

ANNONS
Anders Thiberg, områdeschef för Regionservice.
Anders Thiberg, områdeschef för Regionservice. Bild: Privat

– Personalen har också fått ytterligare utbildning i smittstäd, rutiner och processer. Jag ser allvarligt på att vi har missat en del, men vi har tagit rapporterna på största allvar och har agerat snabbt som bara den, säger Anders Thiberg, områdeschef för Regionservice.

Enligt Elisabet Hammar på Ambulanssjukvården har dialogen varit tät med Regionservice och hon är nöjd med åtgärderna.

Elisabet Hammar, verksamhetschef Ambulanssjukvården i Göteborg.
Elisabet Hammar, verksamhetschef Ambulanssjukvården i Göteborg. Bild: Privat

Är det inte anmärkningsvärt att det inte funkade direkt?

– Jo, det tycker jag. Jag hade hoppats på att det skulle varit bättre från början. Våra medarbetare borde inte ha märkt någon skillnad, men det har varit en inkörningsperiod och det får man ha respekt för.

Timothy Campbell på Vårdförbundet håller med om att saneringen blivit bättre, liksom dialogen. Han är dock kritisk till att man bytte ut en fungerande tjänst.

– Medlemmarna vill definitivt ha tillbaka saneringsföretaget. Det är inte läge att testa sig fram för att hitta rätt metoder. Det måste fungera, för vi vill inte att någon ska skada sig, säger han.

LÄS MER:Tio procent av testad ambulanspersonal smittad av covid-19

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS