Spliten vann två guldägg på årets gala

ANNONS
|

Filmen gjordes av Göteborgsbyrån Forsman & Bodenfors för Volvo Lastvagnars räkning och visar Jean-Claude van Damme balanserande med fötterna på backspeglarna till två lastbilar som baklänges sakta glider isär medan han går ner i split.

Filmen fick guldäggen för kategorierna bästa film och bästa film/ljud.

Forsman & Bodenfors dominerade årets Guldäggsgala med 17 av 93 bidrag på nomineringslistan och facit blev alltså 17 utmärkelser till Göteborgsföretaget.

Förutom guldäggen för The epic split fick byrån guldägg i klassen integrerat, med bidraget Live test series, beställare Volvo Lastvagnar AB, och i klassen utomhus, för bidraget Emoji, beställare Comviq.

ANNONS

Utöver detta fick F & B fyra silverägg och nio diplom.

Göteborgsbyrån har dominerat Guldäggsgalan under en rad av år. Förra året tog företaget hem tre guldägg och fyra silverägg. 2012 blev det hela sju guldägg.

Forsman & Bodenfors har också firat internationella triumfer denna vår genom att, för några veckor sedan, tilldelas Black Cube vid galan Art Directors Club, som delat ut internationella priser i 93 år.

Den svarta kuben har inte delats ut sedan 2011 eftersom man inte kunnat enas om en värdig mottagare.

Forsman & Bodenfors blev historisk genom att som första byrå både bli årets interaktiva byrå och årets reklambyrå.

- Det är jättehärligt. ”Lilla” Forsman & Bodenfors får finare och fler utmärkelser än de stora reklambyrånätverken i världen, kommenterade Erik Sollenberg, vd för F&B.

- Att vinna ”svarta kuben", som inte delats ut sedan 2011, är oerhört stort. Det är en anrik tävling och vi är fantastiskt glada.

Det var för Live test series, ett antal reklamfilmer för Volvo Lastvagnar AB, som F & B vann det internationella prestigepriset.

The epic split, som nu tagit hem två guldägg, är den sjätte och mest framgångsrika filmen i serien.

ANNONS

Tidigare har youtubebesökare kunnat se, bland annat, en ballerina som går på lina mellan två lastbilar, en hamster som styr en lastbil och tjurar som jagar lastbilar i en spansk stad.

När Volvo Lastvagnar beställde en film med fokus på lastbilens styrnings - och stabiliseringssystem kläckte någon i reklamgruppen på F & B idén om att en person skulle gå ner i split mellan två backande lastbilar.

- Det fanns bara en person att fråga - han som genom åren haft the split som signum i sina filmer, berättade Sophia Lindholm, art director och en i gruppen bakom lastvagnsserien.

Jean-Claude van Damme tackade ja och filmen skrev historia genom att bli en av de mest klickade reklamfilmerna i Youtubes historia.

Även konstmuseet Louvren i Paris har hört av sig och vill visa filmen på sin avdelning för reklam.

- Kanske är det första gången en lastbil kommer in på Louvren, sa Sophia Lindholm till gp.se.

https://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10

ANNONS