Spårvagn typ M31med låggolv låggolvsvagn linje 11 fotograferad på Stampgatan
Spårvagn typ M31med låggolv låggolvsvagn linje 11 fotograferad på Stampgatan Bild: Lisa Wikstrand

Spårvagnsresorna ökar – men inte antalet avgångar

355 miljoner. Så många resor gjordes med Västtrafik förra året – och det är spårvagnen i Göteborg som ökar mest bland de kollektiva trafikslagen. Men att köra fler spårvagnar är svårt, enligt Västtrafik.
– Förväntar man sig att få en sittplats på spårvagnen i peaktid är risken att man blir besviken, säger Lars Backström, företagets vd.

ANNONS
|

Det är nu många år sedan som resorna med kollektivtrafiken i Västsverige minskade. Mellan 2016 och 2019 har antalet resor med Västtrafik ökat stadigt varje år, från 303 miljoner resor till 355 miljoner resor.

– Egentligen är jag inte förvånad, det har varit ett bra drag i resandet i flera års tid. Det är en konsekvens av att vi satsar på trafiken varje år i en region och stad, Storgöteborg då, som växer, säger Lars Backström, Västtrafiks vd.

Lars Backström, Västtrafiks vd.
Lars Backström, Västtrafiks vd. Bild: Nicklas Elmrin

Företaget räknar resorna som görs i hela regionen, men den absolut största andelen resor görs i Göteborgsområdet: 303 miljoner, en ökning på fem procent jämfört med 2018.

ANNONS

Fördelat på de 570 000 personer som bor i Göteborg innebär det mer än en resa om dagen per person 2019.

Det trafikslag som ökade allra mest var spårvagnstrafiken, där resenärerna gjorde 141 miljoner resor förra året. Flest resor gjordes med linje sex mellan Länsmansgården och Kortedala, men den linje som har blivit allt populärare och ökat mest är linje två mellan Mölndal och Högsbo. 2018 gjordes över 9,5 miljon resor på tvåan, men 2019 gjordes över 11 miljoner resor – en ökning på över 16 procent.

Göteborgs populäraste spårvagnslinjer

Så många resor gjordes på stadens spårvagnar under 2019.

6 Länsmansgården – Kortedala: 19 037 000

11 Bergsjön – Saltholmen: 17 279 000

7 Tynnered – Bergsjön: 15 422 000

5 Länsmansgården – Östra sjukhuset: 12 933 000

3 Kålltorp – Marklandsgatan: 12 849 000

1 Tynnered – Östra Sjukhuset: 12 842 000

2 Mölndal – Högsbotorp: 11 093 000

9 Angered – Kungssten: 10 898 000

4 Mölndal – Angered: 10 635 000

8 Angered – Frölunda: 9 160 000

10 Biskopsgården – Guldheden: 6 823 000

13 Wieselgrensplatsen (Brämaregården) - Sahlgrenska/Marklandsgatan: 1 564 000 (linje 13 var indragen höstlov och jullov, samt har haft tekniska problem med räkningssystemet)

Källa: Västtrafik

Men att sätta in fler och tätare avgångar för att möta det ökande resandet på spårvagnarna är svårt.

Enligt Västtrafik finns det en överkapacitet som gör att spårvagnstrafiken klarar av fler resor, utan att skapa allt för mycket trängsel ombord.

Samtidigt beskriver man en situation där det inte finns fler vagnar att sätta in, eftersom de allra flesta körs vid rusningstid. Dessutom är det mycket svårare att göra snabba ändringar i spårvagnstrafiken än i busstrafiken.

För resenärer till och från Mölndal, dit den allt populärare linje två kör, har man i stället förstärkt busslinjer som 25 och 753. Samtidigt tittar Västtrafik på att förstärka spårvagnslinje två inför 2021.

Alternativa lösningen: Längre vagnar

En annan, mer avlägsen lösning skulle vara längre vagnar.

ANNONS

LÄS MER:Spårvägsnätet måste byggas om – kan inte trafikeras av långa spårvagnar

– Även om bussen är mer flexibel så tar den också upp plats. Vi ser glädjande fram emot en uppdaterad spårvagnspark med den nya modellen M33, säger Lars Backström och fortsätter:

– Tittar vi ännu längre fram tittar man på vagnar som är 45 meter. Det är ett kontinuerligt arbete och svårigheten är att när vi kör fler fordon är vi en del av att skapa trängsel. Det är snarare en framkomlighetsutmaning. Vi kan inte köra hur mycket som helst.

LÄS MER:Västtrafik: Infrastrukturen tillåter inte fler avgångar

Tror du att ni någonsin kommer se dalande siffror på antalet resor?

– Nej, jag har svårt att tro det. Tvärtom så har vi, om man ska prata om Göteborg, oerhört goda förutsättningar framåt för att öka andelen hållbart resande allt mer, säger Lars Backström.

Han poängterar även vikten av kollektivtrafikens marknadsandelar mot resande med andra motorfordon. Under 2019 ökade kollektivtrafikens marknadsandelar med tre procentenheter till 56 procent i Göteborg, Mölndal och Partille.

LÄS MER:Här smygkör den nya spårvagnen

LÄS MER:Här rullar Göteborgs nya spårvagnsmodell

– Sen är det klart, om man förväntar sig att få en sittplats på spårvagnen i peaktid är risken att man blir besviken. Men om man åker kollektivt i andra städer i rusningstid ser det ganska likadant ut, säger Lars Backström.

Så fördelades resorna 2019 i Västra Götaland:

Tåg: 22 miljoner resor, ökning på 3 procent

Buss: 183 miljoner resor, ökning på 3 procent

Spårvagn: 141 miljoner resor, ökning på 8 procent

Båt: 7 miljoner resor, en ökning på 4 procent

Anropsstyrd trafik: 2 miljoner resor, varken någon ökning eller minskning

Källa: Västtrafik

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS