Spårvagnsförare larmar om dåligt underhåll

Smutsiga hytter med mögliga golv. Stolar och klimatanläggningar som inte fungerar. Nu slår spårvagnsförare larm om att det dåliga underhållet blivit ett arbetsmiljöproblem som får folk att säga upp sig. Hittills i år har fler lämnat yrket än under hela 2016.

ANNONS
|

– Vi mår inte bra av det här. Vi vill ju trivas på vår arbetsplats. Inte arbeta bland mögel och stolar som inte fungerar, säger en spårvagnsförare som GP talat med.

Han har kört spårvagn i många år och upplever att underhållet blivit allt sämre med åren.

– De tar inte hand om vagnarna längre. Sedan de italienska vagnarna kom har de gjort mycket på dem men de glömmer bort de äldre vagnarna.

Smuts och mögel

Framförallt handlar det om en lång rad småfel. Förarhytter som inte städas ordentligt. Fönster som inte rengörs. Stolar som inte går att ställa in så att man sitter bra och klimatanläggningar som inte fungerar. Fel som anmäls direkt men som allt för ofta är kvar när vagnen rullar ut i trafik igen morgonen därpå.

ANNONS

– En förare hade ofta ont i huvudet och tyckte att det luktade mögel i hytten. När hon lyfte på mattan var det fullt av mögel där under.

Han säger att det dåliga underhållet blivit ett psykosocialt arbetsmiljöproblem för förarna.

– Jag känner att Göteborgs Spårvägar måste ta sitt ansvar någon gång och göra något åt det i stället för att skicka ut vagnar med fel i trafik.

Vilka konsekvenser får det här?

– Folk säger upp sig. Dels på grund av alla vagnfel och dels på grund av det hårda trycket från ledningen. Vi ska göra vårt jobb oavsett väder och vind och skick på vagnarna.

Uppsägningarna ökar

Siffror från Göteborgs Spårvägar visar att antalet spårvagnsförare som avslutar sin anställning ökat under 2017. Hittills i år har 28 förare slutat, att jämföra med 27 under hela 2016.

Samtliga personer GP talat med säger dock att rena säkerhetsfel åtgärdas snabbt.

Tea Pettersson sitter i styrelsen för Kommunal västs sektion trafik och är själv spårvagnsförare, även om det fackliga arbetet tar upp det mesta av hennes tid.

– Arbetsmiljön är inte bra, så enkelt är det. Ibland är den till och med katastrofal och från fackets sida försöker vi jobba med det så gott vi kan, säger hon.

ANNONS

Hon tror att situationen med smutsiga hytter åtminstone delvis beror på tidsbrist inne i vagnhallarna.

– Jag tror inte de hinner städa ordentligt. Det behövs nog anställas fler där.

Tea Pettersson uppmanar de förare som tilldelas en vagn med fel, till exempel en stol man inte sitter bra i, att vägra köra den och kräva att få byta till en spårvagn utan fel.

– Det gör många av de äldre förarna. Men de nya vågar inte riktigt säga ifrån för de vill inte vara obekväma. Det förstår jag fullt ut, så är det på alla arbetsplatser. Från Kommunals sida försöker vi få dem att våga säga ifrån.

Krävdes hot från Arbetsmiljöverket

Under flera år var klimatanläggningarna och isoleringen i de italienska M32-vagnarna den stora anledningen till missnöje. Mellan 2010 och 2015 gjordes ungefär 500 felanmälningar om detta. Till slut anmälde facket problemen till Arbetsmiljöverket, som hotade Göteborgs Spårvägar med vite på en halv miljon kronor.Det drogs tillbaka hösten 2016, efter att bolaget redovisat ett åtgärdsprogram.

– Men vi ska inte behöva göra anmälningar till Arbetsmiljöverket för att något ska hända. Det gör mig irriterad, säger Tea Pettersson.

Enligt henne var det samma visa med de vindrutor som orsakade huvudvärk bland spårvagnsförare. Först när Arbetsmiljöverket kopplades in byttes rutorna ut.

ANNONS

Facket ändå hoppfullt

Tea Pettersson tycker dock att det pressade arbetsschemat utgör det största arbetsmiljöproblemet för förarna, som inte hinner återhämta sig ordentligt.

Och hon tycker sig se en förändrad inställning hos ledningen de senaste månaderna, med nya chefer som verkar lyssna på facket i större utsträckning än tidigare.

Christoffer Liljebjer är skyddsombud på Kommunal med särskilt ansvar för spårvagnsförarna. Även han upplever att Göteborgs Spårvägar blivit mer lyhörda för fackets synpunkter den senaste tiden.

– Jag har själv varit väldigt skeptisk tidigare men känner att det går framåt. Som skyddsombud är jag ute efter att få till en förändring och jag känner att det finns hopp i det nya samarbetet, säger Christoffer Liljebjer.

Så det finns inga problem längre?

– Jo. Det finns fortfarande problem i förarmiljön och jag håller med om att till exempel städningen inte fungerar bra. Men jag upplever att vi har fått en bättre dialog om det.

Förare jag talat med säger att trots att de felanmäler så tar det lång tid innan saker åtgärdas. Stämmer det?

– Ja det stämmer. Men jag skulle säga att det blivit något bättre. Det är en pågående grej man jobbar med och jag ställer stor tillförlit till den nya organisationen, säger Christoffer Liljebjer.

ANNONS

Fakta: Fler spårvagnsförare slutar

Enligt siffror från Göteborgs Spårvägar har de i nuläget 665 personer anställda som spårvagnsförare.

I praktiken är det bara ungefär 600 av dem som kör vagnarna. Resten är föräldralediga, sjukskrivna, tjänstlediga för studier eller liknande.

Under hela 2016 avslutade 27 spårvagnsförare sin anställning.

Hittills i år har 28 förare slutat.

ANNONS