Spårvagnschef: "Inte råd med att folk slutar"

ANNONS
|

– Givetvis ska förarna ha en bra arbetsmiljö. Det är ingen som har någon annan åsikt om det, säger Bernt-Erik Johansson.

Han är affärsområdeschef spårvagn på Göteborgs Spårvägar. En tjänst han tillträdde så sent som i april.

Förare vi talat med vittnar om smutsiga förarhytter, stolar som inte fungerar och mögel under golvmattorna. Är detta något du har hört talas om?

– Mögel känner jag inte igen. Stolarna har varit ett problem men där pågår ett utbytesarbete. Vagnarna är inne på städning och tvättning en gång per dygn. Att det inte skulle fungera känner jag inte igen.

Hur snabbt ska ett anmält fel åtgärdas?

ANNONS

– Det beror på vad det är för fel. Är det allvarligt plockas vagnen ur trafik omgående eller vid första lämpliga tillfälle. Rena säkerhetsfel tas om hand direkt. Handlar det enbart om rengöring ska det åtgärdas till nästa dag.

Vi har fått höra att trots felanmälningar händer det ofta att vagnar kommer ut igen morgonen därpå med samma fel.

– Det låter inte bra. Det kan givetvis hända att det inträffar, men vi har ett pågående arbete där vi kikar över våra rutiner.

Tar ni de här synpunkterna på allvar?

– Självklart. Det handlar om vår personals trivsel oavsett om man kallar det arbetsmiljöproblem eller något annat. Det måste tas på djupaste allvar.

Från fackets sida tycker man det är ett problem att de systematiska fel som påpekas inte åtgärdas förrän de anmäler till Arbetsmiljöverket. Varför är det så?

– Någon sådan diskussion har jag inte haft över huvud taget under min tid här. Det tyder på att de känner ett motstånd, vilket inte är bra. Men jag skulle vilja påstå att vi har en väldigt bra dialog i dag. Det kan förstås alltid bli bättre, man hinner inte åtgärda allt över en natt.

Förändrad organisation

Enligt Bernt-Erik Johansson har Göteborgs Spårvägar förändrat sin organisation de senaste månaderna. Det innebär bland annat nya personer på chefspositioner. Dessutom har de tidigare separata avdelningarna trafik och teknik bakats ihop till en enda organisation.

ANNONS

Han tycker det är för tidigt att dra några större slutsatser om vilka effekter det gett.

– Men det känns bra. Ur mitt perspektiv är det enklare att få god snurr på verksamheten när alla samarbetar.

Problem att fler slutar

För närvarande har bolaget 665 personer anställda som spårvagnsförare, men av dem är det bara ungefär 600 som verkligen kör spårvagn. Resten är föräldralediga, sjukskrivna, tjänstlediga för studier eller liknande.

Siffror från Göteborgs Spårvägar visar att andelen spårvagnsförare som väljer att sluta har ökat under 2017.

Under hela 2016 slutade sammanlagt 27 spårvagnsförare. Hittills i år har 28 förare avslutat sin anställning.

Bernt-Erik Johansson sticker inte under stol med att personalomsättningen är ett problem. Det är svårt att hitta nya förare.

– Som arbetsgivare har man inte råd med att folk slutar för att de inte tycker de har en bra arbetsmiljö. Därför har vi bland annat startat ett arbete med förbättringsgrupper som letar upp saker vi bör jobba vidare med.

Ge exempel på hur det arbetet ser ut.

– Det handlar om allt från trafikledning till hur underhållet ser ut. Ofta gör man kampanjer där man till exempel går in och byter samtliga förarstolar i en serie vagnar. Då tittar vi på vad förarkåren tycker bör komma ut ur den processen och utvärderar resultatet efteråt, säger Bernt-Erik Johansson.

ANNONS
ANNONS