Plan tvingades gå ned på Landvetter

ANNONS
|

- Flighten utförde en omdirigering till Göteborg av försiktighetsskäl efter att en varningslampa indikerat ett problem med klaffarna. Planet landade normalt och kunde efter teknisk kontroll fortsätta sin resa mot Frankfurt, säger Frank Mertens, marknadschef på flygbolaget BMI Regional, i ett pressmeddelande.

Redan strax efter starten från Karlstad Airport kl 6.30 på tisdagsmorgonen fick piloten en indikation på att något var fel. Planet skulle sedan mellanlanda i Jönköping, ett ordinarie stopp.

Klaffarna, så kallade flaps, sitter på vingarna och hjälper till att bromsa.

ANNONS

Eftersom planet måste landa i hög fart dirigerades det till Landvetter, som har en längre landningsbana än Jönköpings flygplats.

Räddningstjänsten larmades och anlände till Landvetter flygplats med tre enheter som tillsammans med flygplatsens egen brandstyrka var beredda när planet gick ned.

Planet landade kl 8.44.

Magnus Arpi från Karlstad befann sig ombord på planet.

- Det gick lugnt till, men det var fel på en flap vilket gjorde att man fick landa med hög fart. Man behövde Landvetter som har en lång landningsbana, säger han till nwt.se.

Det var 48 passagerare ombord på planet.

Klockan 10.15 lyfte planet igen för vidare färd mot Frankfurt.

- Det var ingen större dramatik. Tekniker på Landvetter gick igenom planet och det lyfte efter cirka en och en halv timma, uppger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

ANNONS

Flygbolaget påpekar i sitt pressmeddelande att händelsen inte är att betrakta som en nödlandning.

Planet tillbaka från Frankfurt till Karlstad blev på grund av incidenten två timmar försenat. Detta påverkade även tisdagseftermiddagens flight från Karlstad till Frankfurt som blev drygt en timme försenad.

ANNONS