Det är naturligtvis inte för den där historien med statyn som Olle Råde, 40, har värvats till GP och Stampen. Han är en ytterst välmeriterad journalist och redaktör med lång erfarenhet från bland annat Sveriges Television, Expressen och stora mediebyråer. Han kommer att ansvara för att GP:s nyheter får maximalt genomslag i sociala medier.
– GP:s Facebooksida ligger i topp bland svenska dagstidningar, när man tittar på engagemanget hos följare. Det ska bli kul att utveckla arbetet ännu mer. Sociala medier är en av tidningens viktigaste kanaler för att nå ut med vår journalistik till läsare, säger han.
Men med tanke på att det göteborgska lokalsinnet är Göteborgs-Postens själva kärna måste skulpturen på Kapellplatsen betraktas som en passande bonus. Den heter "Arbetarhustru" och avtäcktes år 1980 efter en lokal insamling. Platsen var väl vald. Landala är ett av Göteborgs ursprungliga arbetarkvarter.
Del av familjetraditionen
Olle Råde har stått modell för bebisen på arbetarkvinnans arm. Eftersom han är född 1978 har han naturligtvis inga egna minnen av arbetet med skulpturen. Men han har fått det berättat för sig, som en del av familjetraditionen.
– Vi bodde grannar med konstnären Elma Oijens. Hon behövde en modell. Men jag tror att hon nöjde sig med att ta diabilder på oss.
Eftersom Olle Råde tillbringade en stor del av barndomen i Landala har skulpturen ständigt funnits i bakgrunden.
– Jag minns hur jag och min mamma och min bror brukade åka och handla på Konsum vid Kapellplatsen. Då stannade vi upp ett ögonblick och tittade på oss själva i brons.
Som tonåring förekom Olle Råde emellanåt i spalterna. Men han framträdde inte som skribent - den delen av familjeverksamheten skötte hans far, nöjesreportern Lasse, på GT - utan som en världens bästa spelare i kortspelet Magic.
– Jag vill minnas att jag var sjutton år när jag blev VM-trea i Magic.
Göteborgs-Postens nya sociala medier-redaktör är alltså en mångsidig man.
Dessutom är han urgöteborgare - en egenskap som bör komma väl till pass. Han gillar det superlokala materialet i Göteborgs-Posten. Hårt pressad på vad han har tyckt bäst om i sommarens sociala medieflöde från GP säger han slutligen:
– Nyheten om högt pris på räkor och den emiratiska lyxyachten i hamnen. Båda är jättebra exempel på hur man snyggt kan göra ut nyhetshändelser som engagerar både göteborgare och en ny publik.