Nu lyfts klaffen av Götaälvbron

Under måndagen påbörjas nedmonteringen av klaffen på Götaälvbron. Det är en väderberoende balansgång som kräver avstängd farledstrafik under flera dagar. Arbetet fortsätter att locka publik, berättar Peo Halvarsson på Skanska.
– Det är kul att folk är engagerade. Och alla vi möter är väldigt positiva, så det är bara roligt.

ANNONS
|

Det har gått drygt tre månader sedan rivningen av Götaälvbron påbörjades. På måndagen inleds den uppseendeväckande och smått symboliska nedmonteringen av broklaffen.

Under bron har en kran monterats på en pråm. Kranen lyfter bort den uppfällda klaffen i delar som skärs av bit för bit.

LÄS MER:Därför har Göta älvbron lämnats i öppet läge

– Det är varken svårare eller lättare än något annat. Man har gjort en gedigen stabilitetsberäkning för att lyftet ska gå bra, säger Peo Halvarsson, produktionschef på Skanska.

Bitarna som plockas av har stor segelyta och hänger på hög höjd, vilket gör arbetet vindkänsligt. Skulle vinden tillta avstannar arbetet.

– I dag är det jättebra väder, det kan inte bli bättre, säger Peo Halvarsson på måndagsförmiddagen.

ANNONS
Rivningen beräknas vara klar till våren 2022.
Rivningen beräknas vara klar till våren 2022. Bild: Jonas Lindstedt

LÄS MER:Här rivs Götaälvbron – bit för bit

Många vill ha en del av bron

Arbetet med att plocka ner broklaffen beräknas pågå till och med lördag den 4 september klockan 06.00. Fram till dess är farleden avstängd för all sjötrafik.

När vi talas vid har Peo Halvarsson just suttit i möte med Sjöfartsverket. De ska bygga ledverket under bron, som skyddar den från påkörning, och det gäller att synka processerna så mycket som möjligt.

Precis som uppförandet av Hisingsbron genererar rivningen av Götaälvbron stort intresse från allmänheten. Under söndagen var en hel del personer på plats för att följa arbetet, berättar Peo Halvarsson.

– Det är kul att folk är engagerade. Och alla vi möter är väldigt positiva, så det är bara roligt.

LÄS MER:Så kommer rivningen av Götaälvbron att gå till

Barnbarn fick småbitar

Stålet i klaffen kommer, precis som resten av ståldelarna, att smältas ner och återanvändas.

Enligt Peo Halvarsson har både privatpersoner, företag och Chalmers hört av sig och velat ha delar av Göta älvbron. Oftast hänvisas de till rivningsentreprenören eftersom stålet enligt kontraktet tillfaller denne.

En kille skickade ett foto på sin farfar som var med och byggde bron. Peo Halvarsson jämför med den ikoniska bilden på byggarbetarna som tar lunchrast på en balk i Rockefeller Center.

– Det var ju jättekul. Han fick ett par småbitar till minne av sin farfar.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS