Nu börjar brobygget - och trafikproblemen

ANNONS
|

Hisingsbron byggs bara ett kvarter uppströms den nuvarande Götaälvbron. Längs nästa tvärgata ner mot älven, Stadstjänaregatan, har man redan börjat riva i dagens kontorshus för att ge plats för brobygget. Även p-husen på andra sidan gatan, mot dagens bro, kommer att rivas.

Men ibörjan kommer brobygget att synas mest på hisingssidan där all nödvändig mark redan är tillgänglig.

– Vi kommer också tidigt att bygga provisoriska bryggor ut i älven, som vi behöver när vi sedan ska bygga brofundamenten i vattnet, säger Henrik Gerber, projektledare hos företagen Skanska och danska MTH som ska bygga bron.

Nu i början kommer byggarna framförallt att påla mycket ner i marken, för att ge bron en bra grund att stå på.

ANNONS

– Pålningen är den kanske mest störande delen av hela bygget, eftersom det hörs så mycket, säger Henrik Berger.

Om bygget under nästa år kommer att synas mest på hisingssidan, så är det först 2018 som det, enligt Henrik Berger, kommer att börja synas riktigt också på södra sidan.

Men på södra sidan, mellan älven och Centralstations-området, börjar redan i nästa vecka en större trafikomläggning som kommer att pågå i tre år. Från och med tisdag stängs motorvägspåfarten som går från Stadstjänaregatan bakom Centralen ner på Götaleden/E45:an i riktning mot Gasklockan och Tingstadstunneln.

Denna avstängning är dock inte HIsingsbrons "fel" utan Götaledens/E45:ans. Motorvägen ska däckas över från just Stadstjänaregatan och fyra kvarter - ett par hundra meter - österut mot Gasklockan. Överdäckningen blir i praktiken ett slags fortsättning på Götatunneln. Tanken är att motorvägen inte längre ska vara samma barriär mellan staden och älven. Nya stadskvarter med kontor och bostäder planeras ovanpå överdäckningen.

Det är på grund av bygget av denna överdäckning som påfarten måste stängas. Istället kommer biltrafiken få slingra fram på en provisorisk gata som byggts längs den gamla lastbilsterminalen bredvid motorvägen. Denna provisoriska gata nås i väster via rondellen bakom Nils Ericson-terminalen och i öster från den stora korsningen vid Gasklockan.

ANNONS

2020 ska detta stora E45-projekt vara klart. Men däremellan kommer förstås också det jättestora bygget av tågtunneln Västlänken med den underjordiska stationen vid änden av Nils Ericson-terminalen. Det bygget startar i början av 2018 och pågår i ett antal år i ett öppet schakt som sträcker sig från Centralstations-området förbi Nordstan och vidare västerut förbi Operan. Tågtunnelbygget kommer att göra det redan hårt belastade området mellan Centralen och älven än trängre att ta sig fram i.

Till Göteborgs 400-årsjubileum sommaren 2021 ska i alla fall nya Hisingsbron vara klar att använda för alla: spårvagnar, bussar, bilar, cyklar och gående. Det är förhoppningen nu när bygget drar igång. Ytterligare något år därefter, till 2022, kommer dock den gamla älvbron att skymma den nya. Götaälvbron går ju inte att börja riva förrän Hisingsbron är färdig.

BRON OCH ÖVERDÄCKNINGEN

Nya Hisingsbron

  1. Ersätter den nuvarande Götaälvbron som stod färdig 1939 och sedan breddades på 50-talet.
  2. Den nya bron får en segelfri höjd på cirka tolv meter. När högre fartyg passerar lyfts brons hela mittsektion rakt upp till 28 meter över vattnet.
  3. Göteborgs kommun hoppas att bron ska få en funktion som "mer än en bro", som en vanlig stadsgata, bland annat genom att nya hus får byggas tätt intill och med entreér direkt ut mot bron.
  4. Kostnad: 3,5 miljarder kronor

E45:an Gullbergsvass

  1. Motorvägen grävs ner/sänks sex meter mellan Götatunnelns mynning och österut till Gasklockan.
  2. Halva sträckan, drygt 200 meter, från bron vid Stadstjänaregatan till i höjd med Torsgatan, däckas motorvägen också över.
  3. Nya trafikmot byggs vid Kämpegatan (i överdäckningen) och vid Falutorget (Gasklockan). Dessutom breddas en bro med två nya genomgående körfält över E6 i Gullbergsmotet.
  4. Kostnad: Två miljarder kronor
ANNONS