Efter en avgiftstopp 2016 har trängselavgifterna börjat minska.
Efter en avgiftstopp 2016 har trängselavgifterna börjat minska. Bild: Elisabeth Alvenby, Trafikverket

Minskande trängselavgifter i Göteborg

Hittills har 4,9 miljarder kronor dragits in med hjälp av trängselskatten i Göteborg. Men intäkterna från avgifterna som ska bekosta stora delar av det Västsvenska paketen har börjat minska de senaste åren.

ANNONS

I januari 2015 höjdes trängselavgifterna i Göteborg till 9, 16 och 22 kronor, för att balansera upp flerpassageregeln och att det blivit färre betalstationer än planerat. Det året ökade intäkterna till 918 miljoner kronor, från 762 miljoner kronor år 2014.

2016 blev ett toppår för staten. Då debiterades Göteborgsbilisterna med 955 miljoner kronor, enligt Transportstyrelsens statistik.

Vikande intäkter

Men därefter har skatteintäkterna börjat minska. I fjol gav trängselavgifterna 940 miljoner kronor, och fram till september i år har Transportstyrelsen debiterat 649 miljoner kronor. För motsvarande period i fjol var intäkterna 681 miljoner kronor.

– Det har hänt så mycket olika saker i trafiken i Göteborg sista året, så det är svårt att säga om det är en trend eller om det är tillfälligt. Sommarens extremväder kan ha påverkat trafiken och att Götatunneln varit enkelriktad under sommaren. Så det finns en hel del saker som hänt i trafiken som kan ha påverkat detta, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

ANNONS

Antalet dagar med trängselskatt varierar mellan 221-228 per år vilket motsvarar upp till 30 miljoner kronor per år.

– Det betyder alltså att beloppen för debiterad trängselskatt kan sjunka med upp till 30 miljoner kronor utan att det är en ”vikande tendens” utan det beror på att antalet dagar med trängselskatt varierar mellan åren på grund av kalendereffekter, konstaterar Katarina Wolffram.

Jämförelsen mellan 2016 och 2017 påverkas på marginalen också av EU-toppmötet i november 2017 då det var mycket lite trafik i Göteborg, påpekar Trafikverket, och med de två ovan nämnda faktorerna skulle det istället vara en liten intäktsökning per dag mellan 2016 och 2017.

Trängselavgifterna infördes under stora protester.
Trängselavgifterna infördes under stora protester. Bild: Elisabeth Alvenby

Trängselavgift under protest

Under stora folkliga protester infördes trängselskatten i Göteborg i januari 2013.

Syftet var att minska trängsel i centrala Göteborg, förbättra miljön och vara med och delfinansiera den stora infrastruktursatsningen Västsvenska paketet, som ska kosta 34 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Staten ska betala hälften, och resten av pengarna ska komma från de kommuner och regioner som skrivit på avtalet. Och trängselskatten ska bidra med 14 miljarder kronor under en 25-årsperiod, skriver Trafikverket.

Fram till september i år har trängselskatten dragit in nära 4,9 miljarder kronor för svenska bilister, enligt Trafikverkets debiteringsuppgifter under de snart fem år som avgiften har funnits.

ANNONS

Hur kommer svängningarna i trängselavgifterna att påverka finansieringen av Västsvenska paketet?

– Vår generella bedömning är att betalningen sker inom 25 år som planerat. Det är ingen förändring i den frågan, säger Katarina Wolffram.

FAKTA: Västsvenska paketet

Totalkostnaden för Västsvenska paketet beräknas till 34 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

De största projekten är:

Västlänken, 20 miljarder kronor

Marieholmstunneln med anslutningar, 4,2 miljarder kronor

Hisingsbron, 2 miljarder kronor.

Debiterade trängselavgifter i Göteborg för svenska bilister sedan 2013:

2013 (10 månader) – 651 miljoner kronor

2014 – 762 miljoner kronor

2015 – 918 miljoner kronor

2016 – 955 miljoner kronor

2017 – 940 miljoner kronor

2018 (åtta månader) – 649 miljoner kronor.

Varje år är semestermånaden juli avgiftsfri.

Källa: Trafikverket, Transportstyrelsen

ANNONS