I januari 2015 höjdes trängselavgifterna i Göteborg till 9, 16 och 22 kronor, för att balansera upp flerpassageregeln och att det blivit färre betalstationer än planerat. Det året ökade intäkterna till 918 miljoner kronor, från 762 miljoner kronor år 2014.
2016 blev ett toppår för staten. Då debiterades Göteborgsbilisterna med 955 miljoner kronor, enligt Transportstyrelsens statistik.
Vikande intäkter
Men därefter har skatteintäkterna börjat minska. I fjol gav trängselavgifterna 940 miljoner kronor, och fram till september i år har Transportstyrelsen debiterat 649 miljoner kronor. För motsvarande period i fjol var intäkterna 681 miljoner kronor.
– Det har hänt så mycket olika saker i trafiken i Göteborg sista året, så det är svårt att säga om det är en trend eller om det är tillfälligt. Sommarens extremväder kan ha påverkat trafiken och att Götatunneln varit enkelriktad under sommaren. Så det finns en hel del saker som hänt i trafiken som kan ha påverkat detta, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.
Antalet dagar med trängselskatt varierar mellan 221-228 per år vilket motsvarar upp till 30 miljoner kronor per år.
– Det betyder alltså att beloppen för debiterad trängselskatt kan sjunka med upp till 30 miljoner kronor utan att det är en ”vikande tendens” utan det beror på att antalet dagar med trängselskatt varierar mellan åren på grund av kalendereffekter, konstaterar Katarina Wolffram.
Jämförelsen mellan 2016 och 2017 påverkas på marginalen också av EU-toppmötet i november 2017 då det var mycket lite trafik i Göteborg, påpekar Trafikverket, och med de två ovan nämnda faktorerna skulle det istället vara en liten intäktsökning per dag mellan 2016 och 2017.
Trängselavgift under protest
Under stora folkliga protester infördes trängselskatten i Göteborg i januari 2013.
Syftet var att minska trängsel i centrala Göteborg, förbättra miljön och vara med och delfinansiera den stora infrastruktursatsningen Västsvenska paketet, som ska kosta 34 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
Staten ska betala hälften, och resten av pengarna ska komma från de kommuner och regioner som skrivit på avtalet. Och trängselskatten ska bidra med 14 miljarder kronor under en 25-årsperiod, skriver Trafikverket.
Fram till september i år har trängselskatten dragit in nära 4,9 miljarder kronor för svenska bilister, enligt Trafikverkets debiteringsuppgifter under de snart fem år som avgiften har funnits.
Hur kommer svängningarna i trängselavgifterna att påverka finansieringen av Västsvenska paketet?
– Vår generella bedömning är att betalningen sker inom 25 år som planerat. Det är ingen förändring i den frågan, säger Katarina Wolffram.
FAKTA: Västsvenska paketet
Totalkostnaden för Västsvenska paketet beräknas till 34 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
De största projekten är:
Västlänken, 20 miljarder kronor
Marieholmstunneln med anslutningar, 4,2 miljarder kronor
Hisingsbron, 2 miljarder kronor.
Debiterade trängselavgifter i Göteborg för svenska bilister sedan 2013:
2013 (10 månader) – 651 miljoner kronor
2014 – 762 miljoner kronor
2015 – 918 miljoner kronor
2016 – 955 miljoner kronor
2017 – 940 miljoner kronor
2018 (åtta månader) – 649 miljoner kronor.
Varje år är semestermånaden juli avgiftsfri.
Källa: Trafikverket, Transportstyrelsen