McDonalds-restaurangen i Angered centrum slog upp portarna i augusti 1990 och sedan dess har otaliga burgare lämnat stekborden och tagit plats i hungriga magar. Men nu får Angeredsborna köpa sina burgare på annat håll då restaurangen stängts, vilket Göteborg Direkt var först att rapportera om.
– Att se över lägen för våra restauranger är någonting vi gör kontinuerligt, vi anpassar oss efter var gästerna finns. I och med de stora investeringar som ligger framför oss, vad gäller att modernisera upplevelsen på restaurangerna, är det viktigt att säkerställa att vi investerar i rätt lägen, säger Henrik Nerell, presschef för McDonalds i Sverige.
Under de kommande åren ska McDonalds öppna omkring 100 nya restauranger i Norden, varav en betydande andel i Sverige.
Varför är Angered inte rätt läge?
– Det vi tittar på är kostnadsläge och framtida potential, det är rent affärsmässigt, säger Henrik Nerell.
Går restaurangen inte tillräckligt bra?
– Den går bra, men när man tittar på hur mycket som måste investeras är det svårt att få den kalkylen att gå ihop. Att inte utvecklas går inte i en konsumentnära bransch.
Satsar på nytt koncept
De investeringar Henrik Nerell pratar om handlar om att modernisera McDonalds-restaurangerna, vilket i huvudsak handlar om tre faktorer.
• Digitala skärmar där kunden själv har möjlighet att genomföra sin beställning.
• Mat som tillagas på beställning, vilket möjliggör en större och mer varierad meny.
• Servering vid borden.
Huruvida någon av de 100 nya restaurangerna kan hamna i närheten av Angered kan presschefen i dagsläget inte svara på.
– Men det är absolut inte otänkbart att det blir nya restauranger i Göteborgsområdet, säger Henrik Nerell.
"Självklart tråkigt"
Han har själv arbetat på McDonalds i Angered i sin ungdom, under restaurangens första år i början av 90-talet. Han beskriver de åren som en rolig tid.
Känns det inte tråkigt att restaurangen nu stänger?
– Det är alltid tråkigt att stänga en restaurang som funnits i många år, så självklart är det tråkigt. Samtidigt måste man titta nyktert på verksamheten och fatta affärsmässiga beslut, säger Henrik Nerell.
Alla medarbetare i Angered ska, enligt Henrik Nerell, ha fått jobb på andra restauranger som ägs av samma franchisetagare.