Först ut med det nya systemet är Underlandet – nöjesparkens nya storsatsning på kaninfronten, en investering på totalt 200 miljoner kronor.
– Slår försöket med appen väl ut så är den högintressant för våra övriga åkattraktioner. Men där vi är vi nog först nästa år, jag skulle tro att vi får en del att skruva på under den här säsongen, erfarenheter som gör att vi kan utveckla och förbättra systemet ytterligare. Så är det nästan alltid med ny teknik, säger Andreas Andersen, Lisebergs vd.
Plingar till
Till den nya barnattraktionen Underlandet ställer man sig i en virtuell kö i form av Lisebergs app.
LÄS MER:Lisebergs hemliga satsning – kaninernas okända liv under jord
Den åksugne får då ett klockslag när det är dags att åka och när det börjar dra ihop sig plingar det till i telefonen.
– Under tiden kan man göra något annat, som att äta eller besöka lekplatsen, något som jag tror att barnfamiljer kan uppskatta, säger Andreas Andersen.
Grunden till systemet är en förändring som märks i hela branschen.
– Folk vill inte stå i kö längre – det finns en generation som aldrig stått i en fysisk kö. Man scannar i matbutiken, gör sina bankärenden i telefonen och kan få ett möte med doktorn på samma sätt.
– Därför måste vi hänga med och våga testa något nytt, en stor utmaning men nödvändig om man ska klara konkurrensen och hänga med i utvecklingen. Tekniken har funnits ett tag – det som tagit tid är att utveckla mjukvaran, säger Andreas Andersen och berättar att det virtuella kösystemet är en investering på cirka en miljon kronor.
LÄS MER:NCC och Liseberg bygger hotell ihop
Johan Ottosson, digitalt ansvarig för den nya satsningen på Liseberg utvecklar:
– Långa köer har länge varit en het fråga för nöjesparker. Det finns olika tekniska lösningar, exempel Express-Pass, som vi har haft sedan 2010, men det här är första gången som vi testar en verklig virtuell kö, säger han.
Även Disney testar
I slutet av förra året lanserade Disney en liknande lösning till den nya attraktionen Star Wars: Rise of the Resistance på Disney Hollywood Studios i Florida, USA.
– Den påminner om vår satsning – men det vi gör nu är ett skräddarsytt system för Liseberg med mål att på sikt täcka alla attraktioner i parken. Jag hoppas och tror att vår modell är bättre, säger Andreas Andersen.
LÄS MER:Andreas Andersen ersätter sig själv – tillbaka som vd för Liseberg