Liberalerna: Sälj av Göteborg Energi för framtidens kollektivtrafik

Liberalerna vill sälja kommunägda lokaler, samt en stor del av det kommunala elbolaget Göteborg Energi, för att finansiera en utbyggnad av framtidens kollektivtrafik.
– Vi tror att de här satsningarna går att göra till verklighet inom åtta år, säger Axel Darvik (L).

ANNONS
|

Tidigare under våren sa kommunfullmäktige ja till paketet för hur kollektivtrafiken ska se ut år 2035 – Målbild Koll2035. GP har tidigare i flera artiklar skrivit om planen för nya buss- och spårvagnslinjer, samt hur kollektivtrafikkapaciteten ska utökas i Göteborg.

LÄS MER:Här är kollektivtrafiken du inte får till 2035

Planen har tagits fram i samråd mellan Göteborg Stad, Mölndal, Partille och Västra Götalandsregionen, som har det huvudsakliga kollektivtrafikansvaret.

Den innehåller satsningar som sammantaget kräver en finansiering på 25 miljarder kronor. Av dessa har staten åtagit sig skjuta till sju miljarder, men resterande är fortfarande oklart.

Liberalerna anser att det är viktigt att processen påskyndas och planerar därför att lägga en motion i kommunfullmäktige om att snarast ta fram en finansieringsplan.

ANNONS

– Göteborg har halkat efter ordentligt jämfört med Stockholm när det gäller kollektivtrafiksatsningar. Ska vi lyckas få till detta gäller det att vi tar fram de resurser som krävs, annars kommer vi inte särskilt långt, konstaterar Axel Darvik (L), ledamot i kommunfullmäktige.

LÄS MER:Mycket kvar innan satsningen på kollektivtrafik är verklighet

För lösa finansieringen föreslår Liberalerna att man säljer lokaler och kontor som i dag ägs av de kommunala bostadsbolaget Higab och dotterbolaget Älvstranden Utveckling, som i dag enligt Darvik äger 340 000 kvadratmeter kontor, lager och industrilokaler.

Liberalerna vill också sälja ut en stor del av det kommunala elbolaget Göteborg Energi för att finansiera satsningarna.

– I första hand tycker vi att man ska överväga att sälja upp till 49 procent av bolaget, men vi kan också tänka oss att sälja ännu mer, eller vissa enskilda delar av bolaget, säger Axel Darvik.

Det skulle skapa runt tolv miljarder kronor som kan gå till finansiering av satsningarna. Resterande finansiering ska regionen stå för.

Liberalerna: "Kan bli verklighet inom åtta år"

Liberalerna föreslår även att fastighetsnämnden utreder hur stora exploateringsvinster staden skulle kunna göra på försäljning av kommunal mark i anslutning till de planerade stationer och hållplatser.

Partiet vill också utöka den nuvarande planen med ett tillägg som skulle kosta sex miljarder kronor. Det handlar om en stadsbana till Järnbrott-Billdal, Linnéplatsen-Centralen samt Centralen-Hjalmar Brantingsplatsen.

ANNONS

– I förslaget finns redan en planerad stadsbana mellan Järnbrott och Linnéplatsen. Vi vill med detta tillägget knyta ihop Hisingen med fastlandet, och sedan fortsätta genom Askim och Hovås till Billdal, säger Axel Darvik.

LÄS MER:Vill investera 12 miljarder i busstrafiken

Slutnotan landar på strax över 30 miljarder kronor. Får man igenom sitt förslag menar Axel Darvik att kollektivtrafiken kan vara utbyggd till 2026 – nio år tidigare än planerat.

– Vi tror att de här satsningarna går att göra till verklighet inom åtta år, säger han.

LÄS MER:Prislappen för framtidens kollektivtrafik = 25 miljarder

Kamne (MP): "Inte en särskilt smart idé"

Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad, delar Axel Darviks grundinställning.

– Jag tycker att vi ska satsa och investera i kollektivtrafik, och det är bra att det finns fler som vill det, säger han.

Men han är kritisk mot det sätt som Liberalerna vill finansiera satsningarna.

– Man ska inte göra sådana kopplingar, det är inte en särskilt smart idé. Framförallt är det dumt att låsa in sig så strikt i en motion, säger han och fortsätter:

– Det är inte så lätt och fiffigt att sälja av grejer för att finansiera i infrastruktur, man får ju tänka på att Göteborgs Energi genererar överskott för staden varje år. Det blir dumt i längden att sälja av delar av bolaget. Tittar man på Higabs fastigheter, då säljer man ju lönsamma fastigheter och tappar stora intäkter.

ANNONS

Ulf Kamne menar att staden i stället borde förhandla fram en ny finansieringsplan med staten.

– Vi behöver sätta oss ner med staten och regionen för att tala om ett västsvenskt paket 2.0. De här satsningarna behövs, och vi kommer att bära en stor del av kostnaderna, men det klarar vi att göra utan att paketera upp det på detta viset, säger han.

LÄS MER:Här kan spårvagnen gå i framtiden

FAKTA: Koll 2035

I Koll2035 har man valt att dela in stomtrafiken i fem trafikkoncept. I framtiden ska det nämligen bli tydligare för resenären vad man kan förvänta sig av en specifik spårvagn eller buss. Om linjen prioriterar närhet eller hastighet.

• Stadsbana: Spårvagnstrafik som ska gå snabbt, i egna filer och med färre hållplatser. Det gäller framförallt linjerna som rör sig in mot stan, som Angeredsbanan och Frölundabanan.

• Spårvagn: Ska gå i kortare stråk i centrala Göteborg där hastigheterna, av förklarliga skäl är lägre.

• Metrobuss: Bussar som ska gå i egna filer i en ring runt Göteborg och binda ihop platser i staden som tidigare krävt ett byte vid Brunnsparken/Centralen. Från ringen ska busstrafiken också skjuta in som ben mot centrala Göteborg, ungefär som dagens expressbussar.

• Citybuss: Kan jämföras med dagens stombuss och ska trafikera de sträckor in mot centrala staden där reseunderlaget inte är så stort att det kräver spårvagn.

• Linbana: Få har nog undgått förslaget om en linbana som ska gå från Järntorget, över älven till Lindholmen och vidare till Wieselgrensplatsen.

Källa: Koll2035

ANNONS