Sigbritt Jansson och många med henne jublade när den nya pendlarbanan för cyklister längs Torpagatan i Göteborg äntligen stod klar i mars i år.
– Cykelbanan var efterlängtad och den blev verkligen fin på alla sätt. De höll på och jobbade länge med den, berättar hon.
Men bara fem månader senare var cykelbanan uppgrävd och avstängd igen – en avstängning som gäller minst till december nästa år. Cyklisterna hänvisas till andra sidan av Torpagatan – igen.
– Man undrar ju hur de tänker. Först gör de allt nytt och bra – sedan förstörs allt igen bara några månader senare. Det känns som om den ena handen inte riktigt vet vad den andra gör. Framför allt verkar det vara slöseri med våra skattepengar, säger Sigbritt Jansson.
Gjorde oväntat fynd
I anslutning till cykelbanan arbetas det med ett nytt bostadsområde i östra Kålltorp och till det byggs det bland annat vägar och va-nät.
I början av det arbetet gjordes dock ett oväntat fynd.
– Man hittade en jättestor oredovisad vattenledning, säger Lena Törnros, projektledare vid Göteborgs stads trafikkontor.
En ledning ni inte hade en aning om?
– Det är ganska vanligt. Det finns många gamla ledningar och gjutjärnsrör i Göteborg från tiden före digitaliseringen av nätet som vi inte känner till eller vet exakt var de ligger. Det är ganska vanligt, säger Lena Törnros.
Problemet med röret var att det är en del av en stor transportledning för vatten som är i fullt bruk.
– Det gick inte att komma förbi det stora röret som bland annat är känsligt för vibrationer från exempelvis sprängning och tunga maskiner som används i bygget av bostadsområdet. Vi fick helt enkelt tänka och projektera om och planera en annan sträckning – vilket tyvärr påverkade pendelcykelbanan, säger hon.
Valde att riva upp igen
Trots den vetskapen valde man att göra klart cykelbanan – för att sedan riva upp den igen.
– Dels ville vi ge cyklisterna de månaderna. Dels var upphandlingen i vår del av byggprojektet inte klar när cykelbanan slutbesiktigades. Den oklarheten bidrog till att cykelbanan färdigställdes enligt plan, berättar Lena Törnros.
Om merkostnaden för att riva upp cykelbanan igen säger hon:
– Runt 40 000 kronor. Den är inte jättestor i förhållande till vad en trasig vattenledning skulle ha kostat, säger Lena Törnros.
För cyklisterna innebär avstängningen att de måste ta sig över till andra sidan av Torpagatan och att cykelbanan som var i bruk några månader inte kan användas fullt ut förrän om ett år.
Förstår cyklisterna
– Jag beklagar och förstår cyklisternas frustration. Men för deras säkerhet, med tanke på alla tunga transporter och på att många pendlarcyklister kör väldigt fort, var vi tvungna att stänga av helt. Annars hade det varit livsfarligt för dem, säger Lena Törnros.
Så under ett år får Sigbritt Jansson och övriga cyklister finna sig i att det plötsligt blir stopp och att de får ta sig över till cykelbanan på andra sidan.
– Det kan man väl leva med, men jag tycker fortfarande att det är konstigt att kommunen inte har bättre koll på sin planering, säger Sigbritt Jansson.
LÄS MER: Del av cykelbana togs bort