Här är hemliga filmbevisen mot kommunen

GP AVSLÖJAR: Med hjälp av smyginspelade filmer försöker Ansaldobreda bevisa att det är kommunen själv som orsakat skador på de rostangripna spårvagnarna från Italien. Det visar hemlig bevisning som GP tagit del av. – Vi kan inte ta ansvar för skador som vi inte orsakat, säger vd:n Antonio Liguori.

ANNONS
|

Som GP berättat tidigare råder det öppet krig mellan kommunen och Ansaldobreda sedan GP avslöjat både icke-fungerande nödöppnare och omfattande rostskador på de italienska spårvagnarna som kommunen beställde för över 15 år sedan.

Kommunen och den italienska spårvagnsleverantören tvistar nu i en skiljenämnd om vem som bär ansvaret för de rostskadade vagnarna. Som GP avslöjat tidigare kräver Ansaldobreda över 650 miljoner kronor från kommunen. Förhandlingarna sker bakom stängda dörrar.

Smygfilmades av italienare

GP har dock tagit del av delar av bevisningen, bland annat de aktuella filmerna som ska ha spelats in någon gång mellan 2010 och 2011 i en av Göteborgs spårvagnsdepåer.

ANNONS

Klippen har smygfilmats av Ansaldobredas egen personal och visar bland annat hur en kommunanställd rengör insidan av en spårvagn med hjälp av vattenslang. Klippen visar både väggpaneler och golv täckta i stora mängder vatten samt hur det överblivna vattnet rinner ut ur vagnen genom dörrarna.

I ett av klippen hör man hur flera män samtalar på italienska medan de filmar på avstånd. I en annan film går en kameraman in i en nyligen rengjord spårvagn och filmar hur vatten droppar ner från ett förarsäte och delar av utrustningen i förarhytten.

"Våra vagnar är inte vattentäta"

När GP ringer upp Ansaldobredas vd bekräftar han att det är företagets anställda som står bakom filmerna. Han bekräftar också att de ingår i bevisningen gentemot kommunen.

– Det stämmer. Filmerna är tagna av våra anställda under ett besök i Göteborg. De har varit på plats i en depå och dokumenterat detta. De är redo att vittna till vår fördel i Sverige, säger Antonio Liguori.

Vad bevisar egentligen dessa filmer?

– De visar att Göteborgs kommun inte skött underhållet av de vagnar vi levererat. Man kan inte rengöra insidan av en spårvagn med en vattenslang och så här stora mängder vatten, våra vagnar är inte vattentäta. Vi menar att skador som uppstått på vagnarna inte är vårt fel, säger Antonio Liguori.

ANNONS

Anklagar kommunen för svartmålning

Enligt honom har företaget även andra bevis för att kommunen och Göteborgs spårvägar själva orsakat skador på bland annat utrustning, balkar och väggpaneler. Delvis i form av fotografier som GP tidigare rapporterat om. Man menar också att kommunen svartmålat Ansaldobreda och dess underleverantörer i media.

– Helst av allt skulle vi vilja lösa detta direkt med kommunen. Jag har sträckt ut en hand fler gånger men fått nej. Jag är redo att ta ansvar om Göteborg faktiskt kan bevisa att Ansaldobreda gjort något fel. Men hittills har jag inte sett några bevis för detta. Våra vagnar fungerar problemfritt i flera städer runt om i världen. Och om Göteborg nu var så missnöjda med de 40 vagnarna vi ursprungligen levererade, varför beställde man 25 vagnar till några år senare? säger Antonio Liguori och tillägger:

– Vi är redo att kräva pengar för de skador som Göteborg orsakat oss och våra underleverantörer. Vårt mål är inte att tjäna pengar på Göteborgs skattebetalare, men vi kan inte ta ansvar för skador som vi inte orsakat själva, säger Antonio Liguori.

Kommunen vill inte kommentera

Varken trafikdirektören Stefan Eglinger eller trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) vill kommentera Ansaldobredas smyginspelade filmer och utspel i GP.…

– Jag vill inte gå in i detalj på enskilda sakfrågor. Däremot är den här typen av kommentarer från Ansaldobreda något vi känner igen från alla år och som är väldigt tröttsamt. Man försöker alltid hitta en orsak utanför sin egna dåliga leverans till varför saker inte funkar. Och det är något vi är väldigt trötta på, säger Stefan Eglinger.

ANNONS

Johan Nyhus (S), ordförande i trafiknämnden, är inte heller road av Ansaldobredas utspel. Enligt honom är vd:ns kommentar om sin utsträckta hand något han inte känner igen.

– Vi går mot den här förlikningsprocessen men jag ser inte att Ansaldo möter oss på något sätt. Vi har ganska stora krav på dem. Jag har inte sett deras filmer ännu men vi har också enormt mycket bilder på kabelfel, rostskador och så vidare, säger han.

Avgörs våren 2017

Enligt Nyhus är det senaste beskedet att den juridiska processen bör vara färdig någon gång i mars-april 2017.

– Det finns datum satta nu och vi tänker driva det här fullt ut.

Är ni rädda för att förlora?

– Nja. Det här är en förlikning där vi ska försöka förlika oss med varandra. Jag tycker vi har mycket på fötterna för att bevisa att det vi beställde inte var det vi fick.

Fakta: Spårvagnsbråket

Juni 2001. Göteborgs stad tecknar avtal med Ansaldobreda om inköp av 40 spårvagnar.

Augusti 2004. Den första spårvagnen anländer till Göteborg.

November 2006. Ansaldobreda försäkrar att rostfläckar som har upptäckts på vagnar är ofarliga.

Januari 2008. Trafikkontoret får i uppdrag att köpa ytterligare 25 spårvagnar från Ansaldobreda.

December 2012. Rost upptäcks i balkar på 38 av 40 spårvagnar.

Januari 2014. Ett avtal om rostsanering tecknas med Ansaldobreda.

Augusti 2015. Kommunen meddelar att man drar företaget inför skiljenämnd.

November 2015. Göteborg häver avtalet om rostsanering.

Januari 2016. GP avslöjar att nödöppnarna fungerar dåligt och riskerar att låsa inne resenärer vid brand, något Göteborgs spårvägar inte informerat om eller åtgärdat trots att det anmälts som en allvarlig säkerhetsbrist. Dagliga kontroller införs.

Maj 2016. GP avslöjar hemliga dokument där Ansaldobreda kräver kommunen på över 100 miljoner kronor.

Augusti 2016. Ansaldobredas vd berättar i intervju med GP att kraven uppgår till drygt 650 miljoner kronor.

ANNONS