GU:s nya forskningsfartyg kan bli kvar i Polen

Först blev fartyget för tungt och fick förlängas på mitten med drygt tre meter. Nästa stora miss var att fartyget blev instabilt och fick stabiliseras med blytackor i botten. Nu finns två vägar att gå för GU – att hämta hem nya forskningsfartyget i ofärdigt skick eller häva köpet.

ANNONS
|

GP har i en rad artiklar beskrivit hur arbetet med GU:s forskningsfartyg har kantats av fel, brister och olyckor med upprepade förseningar som följd. I april 2017 skulle kungen ha döpt universitetets nya forskningsfartyg vid Eriksberg i Göteborg men besöket fick avbokas. Nu verkar det som om den segdragna historien är på väg mot vägs ände.

– Den här gången har vi satt en skarp deadline och den 2 april ska tar vi över fartyget – om vi ska ta över det, säger Göran Hilmersson, dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

"Arbetet har gått trögt"

LÄS MER: Fortsatt fiasko för GU:s fartyg

ANNONS

Göran Hilmersson är ny på posten sedan i somras då han ärvde rollen som ordförande i styrgruppen för bygget av universitetets nya forskningsfartyg vid det polska varvet Nauta. Fartyget beställdes 2013 och skulle ha levererats våren 2015.

– Arbetet har gått trögt hela tiden men under det senaste året så har det gått extra trögt, säger Göran Hilmersson.

Så sent som i augusti förra året krockade fartyget med kajen i Gdansk efter att ha varit på skrovrengöring på annat varv och fören skadades. Skrovrengöring var nödvändig på grund av påväxt av havsväxter eftersom fartyget legat i vattnet under lång tid.

Nauta fick nobben av SLU

LÄS MER:: GU:s nya fartyg skadat efter krock med kaj

GU:s forskarna är inte ensamma om att vänta på nytt forskningsfartyg. 2011 beslutade Havs- och vattenmyndigheten att skrota forskningsfartyget Argos. I januari 2017 beställdes ett nytt liknande fartyg vid ett av Europas varv.

Universitetets nya forskningsfartyg har precis lämnat torrdockan vid det polska varvet.
Universitetets nya forskningsfartyg har precis lämnat torrdockan vid det polska varvet. Bild: GU

Nauta var med och tävlade om bygget men som GP tidigare har berättat fick det polska varvet nobben av Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. I stället gick anbudet till det spanska varvet Armon. Som GP också tidigare har berättat vann dock Nauta upphandlingen om att få bygga skrovet till svenska försvarets nya signalspaningsfartyg. All signalspaningsutrustning ombord på fartyget ska dock installeras på Karlskronavarvet.

ANNONS

LÄS MER: Internrapport: Polska varvet har missat deadline fem gånger

Jämfört med bygget av GU:s nya forskningsfartyg Skagerak har bygget av SLU:s nya forskningsfartyg gått som på räls.

– Vi ligger bra till i tidsschemat, men man kan aldrig veta, det är ett komplicerat fartyg, säger Anders Englund, projektledare för fartygsbygget vid SLU.

Svea väntas till Lysekil i maj

Det nya forskningsfartyget Svea väntas anlända till Sverige under maj – något som välkomnas av Göran Hilmersson.

– Om vi inte skulle få vårt fartyg är det positivt att Svea kommer att ligga i Lysekil. Då har vi i alla fall det på plats, säger han.

GU och Nauta kom i november förra året överens om att varvet har fram den 2 april i år på sig att färdigställa vissa funktioner och delar. Fartyget framdrivningssystem är det absolut viktigaste att få på plats.

Hittills har fyra femtedelar av köpesumman på drygt 120 miljoner betalats ut till varvet. Den sista femtedelen motsvarar det vitesbelopp som GU krävt det polska varvet på grund av de upprepade förseningarna.

Deadline i april

Om varvet klarar uppdraget enligt senaste avtalet krymper vitet men om GU:s långa åtgärdslista inte är genomförd återstår två vägar att gå – att häva köpet eller hämta hem fartyget i befintligt skick för att färdigställas på annan plats. Något som även SVT Väst rapporterat om.

ANNONS

– Om vi häver köpet innebär det att vi aldrig kommer att få fartyget och då startar en juridisk process och allt vad det innebär för att få pengarna tillbaka. Om vi inte skulle lyckas få alla pengarna tillbaka skulle det vara en fruktansvärt dålig affär eftersom det handlar om skattepengar. Att gå den vägen innebär en stor risk för oss, säger Göran Hilmersson.

Fakta: Fartygsfakta

Skagerak (GU)

GU:s ny forskningsfartyg skulle ha levererats den 15 maj 2015 men är nu försenat med över tre år. Det polska varvet Nauta hade ingen tidigare erfarenhet av liknande komplicerade fartygsbygget men hade lägst anbud på cirka 127 miljoner kronor.

• Våren 2017 upptäcktes att varvet använt så skrymmande och överdimensionerade stålkonstruktioner att fartyget blev för tungt. Fartyget fick då förlängas med drygt 3 meter på mitten för att det skulle få flytkraft igen.

• Hösten 2017 upptäcktes att GU:s nya forskningsfartyg var instabilt då båten tyngsta punkt låg för högt. Något som nu är korrigerat bland annat med 14 ton blytackor i botten. Arbetet blev klart 28 februari. För att få rätt balans på sjön har också fartygets vattentank också delats i två delar.

GU:s nya forskningsfartyg led alltså av liknande problem som en gång regalskeppet Vasa. Den höga tyngdpunkten ledde till att skeppet förliste på sin jungfrufärd 1628.

• I augusti 2018 skadades fartyget vid en kollision med kajen efter att det återvänt för skrovrengöring på annat varv. Skadan är åtgärdat sedan 28 februari och båten är ommålad.

Det nya fartyget ska också heta Skagerak som sin föregångare. Fartyget är 49 meter långt, 11 meter brett och väger ca 1000 ton med en maxfart på drygt 12 knop.

Besättningen ska bestå av 5 personer och ha plats för 16 forskare och studenter.

Svea (SLU)

Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, Svea, ska främst användas av SLU och SMHI för att undersöka bland annat fiskbestånd i Kattegatt och Skagerrak samt miljöpåverkan på den marina miljön. Svea blir extremt tystgående för att inte skrämma fisken, och utrustas med specialdesignade laboratorier.

Bygget av det 69 meter långa fartyget sker på uppdrag av regeringen. Det är ett varv i spanska Vigo som genomför projektet för en kostnad av 400 miljoner kronor.

Källa: GU och SLU

ANNONS