Gil Peñalosa går runt mellan höghusen i Hammarkullen och berömmer grönområden. Men stadsdelen verkar delvis felaktigt konstruerad, menar han.
Gil Peñalosa går runt mellan höghusen i Hammarkullen och berömmer grönområden. Men stadsdelen verkar delvis felaktigt konstruerad, menar han. Bild: Anna Svanberg

"Gatorna tillhör alla, inte bara bilarna”

Göteborg och många andra städer kommer inom ett tiotal år att ha långt fler invånare än i dag. Hur ska vi resa och leva för att det ska bli så bra som möjligt – för så många som möjligt? Inte med bilen i alla fall. Det menar Gil Peñalosa, världskänd rådgivare i stadsutvecklingsfrågor.

ANNONS
|

Gil Peñalosa är på besök i Göteborg för att delta i ett panelsamtal under Göteborgs stadstriennal. Han går runt mellan höghusen i Hammarkullen och berömmer grönområden. Men stadsdelen verkar delvis felaktigt konstruerad, menar han. Varför finns det inte fler restauranger och affärer i husens bottenvåningar? Hur ska området då kunna leva under kvällarna?

– Det är fantastiskt att det är så mycket grönt här. Förr tänkte man mest att det såg fint ut men det finns många studier som visar att människor blir friskare av det. Därför måste grönområden byggas in i städerna, säger han.

Vill planera städer på nya sätt

Gil Peñalosa talar fort och hänvisar konstant till olika studier. Och statistik: varannan minut kör en bilist ihjäl en fotgängare någonstans i världen, 41 procent av alla resor i Köpenhamn sker med cykel, bilförsäljningen bland unga i USA har inte varit så låg som nu på 40 år. Gil Peñalosa är grundare till 8-80 Cities, en organisation som vill förändra hur städer byggs.

ANNONS

– Om allt vi bygger i en stad, som gator, torg, museum och skolor måste vara bra för både en åttaåring och en åttioåring så kommer vi ha en stad som är bra för alla. Vi måste sluta bygga städer som om alla invånare är 30-åriga atleter.

Tidigare var Gil Peñalosa chef för park- och fritidsförvaltningen i Bogotá. Hans initiativ att stänga staden för bilar under söndagar har uppmärksammats internationellt och kopierats av städer runt om i världen. Initiativet i Bogotá blev en succé; varje söndag rör sig i snitt 1,7 miljoner människor på de bilfria gatorna.

Att satsa på andra än bilisterna kräver politiskt mod, enligt Gil Peñalosa.
Att satsa på andra än bilisterna kräver politiskt mod, enligt Gil Peñalosa. Bild: Anna Svanberg

– Det är en dag för reflektion. Att fundera kring mobilitet, kring bilens roll och hur kollektivtrafiken i en stad egentligen fungerar.

Kräver kontroversiella beslut

Den typen av beslut är inte alltid lätta att fatta för politiker. Det kommer alltid att finnas högljudda motståndare. Att satsa på andra än bilisterna kräver politiskt mod, enligt Gil Peñalosa.

– Ibland hör man politiker säga att det inte är tekniskt eller ekonomiskt möjligt. Men samtidigt byggs det enorma vägprojekt. För en bråkdel av vad sådant kostar kan man bygga cykelbanor i en hel stad. Så det handlar om prioriteringar och politisk vilja.

Köpenhamn framhålls av Gil Peñalosa som världens bästa cykelstad. Att den danska huvudstaden kommit så långt beror på att man satsat på infrastruktur med cykelvägar där cyklisterna inte behöver samsas om utrymmet med bilisterna.

ANNONS

– Ofta vill inte bilisterna ge ifrån sig en centimeter utrymme till fotgängare och cyklister. Men utrymmet mellan husen är den största delen av en stad och det utrymmet tillhör inte bilisterna. Inte bara i alla fall. Det tillhör även barn, äldre, rik och fattig. Så den stora frågan är hur vi ska använda det utrymmet?

Vems ansvar är parkering?

I Göteborg har det länge funnits en ganska hätsk diskussion om bilens roll. Bland annat har handlarna i innerstaden menat att deras verksamheter påverkas negativt när det blir svårare att köra in i centrum och svårare att parkera. De så kallade parkeringstalen, alltså hur många parkeringsplatser som måste byggas vid nybyggnation, är en ständig källa till politisk oenighet. Liknande diskussioner pågår i de flesta, för att inte säga alla, städer, enligt Gil Peñalosa. Han menar att frågan om stadens ansvar för parkering är felställd från början.

– Varför har staden och staten ett ansvar över huvud taget? Parkeringar borde hanteras inom den privata sfären. Det är det privata som bygger och säljer bilarna och det är privatpersoner som köper dem. Så varför måste det offentliga se till att det finns någonstans att ställa dem?

Gil Peñalosa landar återigen i slutsatsen att det krävs politiker som vågar ta svåra, politiska beslut.

ANNONS

– Det krävs en politisk vilja och någon som är beredd att ta bort parkeringar och istället bygga cykelbanor, skilda från biltrafiken. Stadens gemensamma utrymmen tillhör alla.

Fakta: Gil Peñalosa

Gil Peñalosa är bosatt i Toronto, Kanada, men ursprungligen från Colombias huvudstad Bogota. Han har arbetet med stadsutvecklingsfrågor i över 350 städer.

Han är på besök i Göteborg för att delta i ett panelsamtal under Göteborgs stadstriennal. Temat är hur städer bäst använder offentliga, gemensamma utrymmen.

Efter besöket i Göteborg ska han vidare till Turkiet och Polen. Han kommer närmast från att ha arbetat i Argentina och Saudiarabien.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS