Göteborgs Central byggs om

ANNONS
|

- Det är faktiskt bättre än snö och kyla, det går att jobba i blötan men får vi en halvmeter tjäle blir det besvärligt, säger Lars Malmqvist, konsortiechef för bangårdsombyggnaden.

I går hägnades arbetsplatsen in och säkrades, några decimeter bort slamrar tågen förbi och kontaktledningen måste avskiljas på rätt ställen för att ingen skall få 16 000 volt genom kroppen.

Under de närmaste veckorna rivs spår, stolpar och kontaktledningar. I slutet av mars börjar byggandet av nya spår, nya stolpar och bryggor monteras och ledningarna hängs upp.

Ett av två spår rivs

I slutet av maj rivs ett av två spår mellan centralstationen och Skansen Lejonet. Under tolv veckor kommer tågen på Västkustbanan och Kust till kust-banan att trängas på ett spår.

ANNONS

- Alternativet till tre månader med trafik på ett spår var totalavstängning tre veckor. Vi valde i samarbete med tågtrafikföretagen enkelspårstrafik med inställda tåg, det är trots allt bättre än ett totalstopp för alla tåg från öster och söder.

När Västkustbanan fått nya spår byggs uppställningsbangården om, nio spår av ett 20-tal försvinner. Behovet av uppställningsspår har minskat med övergången från lokdragna tåg till motorvagnståg och allt färre nattåg.

De nya spåren byggs till stor del med begagnat materiel, nästan alla räler och sliprar är begagnade, 36 av 37 växlar är begagnade och en stor del av kontaktledningsstolparna och ledningsbryggorna är begagnade. Däremot kommer all kontaktledning att vara ny.

- Det är en tuff uppgift att klara en så omfattande ombyggnad för 150 miljoner kronor, säger Malmqvist. Här går det tack vare användningen av begagnat materiel. Hållbarheten på sådana här grejor är upp till 60 år beroende på slitage, mycket av det vi monterar kommer att användas här 10-15 år innan Västlänken och därmed en helt ombyggd bangård kan vara klar.

Fler tåg trafikerar

Med ombyggnaden kan det teoretiska antalet tågrörelser på bangården öka från 60 till 80 per timma. Den ökade kapaciteten behövs när tågen blir allt fler på Västkustbanan, Bohusbanan och Bergslagsbanan.

ANNONS

- Tågtrafiken har varit väldigt störningskänslig, med 30 procent större kapacitet blir förseningarna färre även om tågen blir fler.

5 000 meter spår

ANNONS