Göteborgarna riskerar jättenota – nytt bakslag för bygget på Skeppsbron

Bygget på Skeppsbron riskerar nu att sluta på en kostnad på över en miljard kronor för göteborgarna. Detta sedan parkeringsbolaget signalerat att de inte kan ta hela den kostnaden man tidigare talat om för bygget av det underjordiska garaget.

ANNONS
|

Skeppsbron har kallats stadens bästa tomt, men redan när detaljplanen gick igenom 2014 stod det klart att staden tvingades skjuta till pengar för bygget. Sedan dess har byggplanerna kantats av flera bakslag, då det visat sig att nya kostnader tillkommit.

Eftersom bygget väntas gå 860 miljoner kronor back har stadens politiker pausat processen för att jaga besparingar.

Nu visar det sig att nya kostnader kan tillkomma istället för staden centralt. Efter en återremiss från kommunfullmäktige har Göteborgs stads parkeringsbolag gjort en genomlysning av bolagets del av investeringen.

Kan inte ta hela kostnaden

Kostnaderna för garaget har beräknats till 830 miljoner kronor. Men p-bolaget signalerar nu att man inte kan ta hela den kostnaden på egen hand, utan att riskerar bolagets ekonomi.

ANNONS

– Vi har avkastningskrav, så vi kan inte bära en så här olönsam investering på egen hand, säger Gertrud Ingelman (V), andre vice ordförande i p-bolagets styrelse.

Genomlysningen visat att en del av kostnaderna – 330 miljoner kronor – inte är direkt kopplade till garaget, utan i själva verket rör kajer och annan infrastruktur. Margareta Broang (M), ordförande i p-bolaget, säger att det är kostnader bolaget inte borde stå för.

– Den delen vill vi ha hjälp med av staden centralt, säger hon.

En miljon per plats

Det underjordiska garaget ska rymma 700 platser, vilket innebär en kostnad på närmare 1,2 miljoner kronor per plats. Samtidigt finns ett fast pris som för bostadsrättsinnehavare som köper en plats på 290 000 kronor, vilket gör att parkeringsbolaget – för att driva garaget med vinst – måste dra in stora summor på övriga platser. Gertrud Ingelman är tveksam till om det kommer att gå.

– Besöksparkering är en osäker intäkt. Det har inte minst coronapandemin visat. Våra kalkyler bygger på att vi ska ha en obruten och hög beläggningsgrad i 50 år för att få lönsamhet.

Det blir nu upp till kommunstyrelsen och i slutändan kommunfullmäktige att besluta om den fortsatta gången och om hur kostnaderna ska fördelas.

ANNONS

– Jag önskar verkligen att man kan komma vidare. Det hjälper inte att vi skjuter det framåt, säger Margareta Broang.

LÄS MER:Skeppsbron – prestigeprojektet som aldrig blir av

LÄS MER:Kraftig kritik mot nya överenskommelsen om Skeppsbron

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS