I veckan lade EU-kommissionen fram förslaget på att skriva in målet om ett koldioxidneutralt EU 2050. En del i färdplanen för att nå hit, det stora klimatpaketet, den gröna given, handlar om innovation och omställning i EU:s städer.
LÄS MER:Så ska EU göra Europa klimatneutralt
LÄS MER:EU-politiken som kan bli blåslampa på Sverige
Nu kan Göteborg ta ett första steg mot att ingå i ett EU-nätverk av 100 städer som går före och radikalt, med stöd av EU, försöker minska växthusgasutsläppen och bli klimatneutrala redan till 2030, vilket innebär att man inte orsakar någon påverkan på klimatet, utifrån hur mycket som släpps ut och tas upp av exempelvis skogen.
Inför onsdagens kommunstyrelsesammanträde föreslår alliansen tillsammans med Miljöpartiet att staden tar fram ett underlag som kan används för EU-programmet om hållbara städer, liksom ett klimatkontrakt mellan kommunen och staten, som ska ge mer pengar till Göteborgs miljö- och klimatarbete.
Miljökommunalrådet Emmyly Bönfors (C) säger att det handlar om att förbereda staden för att ingå i nätverket, om rätt förutsättningar finns. Redan idag är Göteborg en av nio svenska städer som är med i "Viable cities", ett program som ska snabba på omställningen till klimatneutrala städer till 2030.
LÄS MER:Spänt läge när EU:s industristrategi ska läggas fram
LÄS MER:Vägen mot ett utsläppsfritt EU - steg för steg
Men så som läget ser ut nu bedömer miljöförvaltningen att stadens klimatmål redan är mycket svåra eller svåra att nå. Enligt miljöförvaltningen minskar de produktionsbaserade utsläppen, men inte snabbt nog, medan utsläppen baserat på vad vi konsumerar ökar.
Emmyly Bönfors tror ändå att det är möjligt att ställa om på tio år. Hon säger att det krävs att många sektorer jobbar tillsammans samtidigt, och tror att elektrifieringen är en nyckel och att Business region Göteborg har fått i uppdrag att intensifiera arbetet, och att staden upphandlar kollektivtrafik som går på förnybart.
– Man kan göra väldigt stora effektvinningar på byggande, och energisektorn. Det finns ett intresse att bygga hållbart. Det är också möjligt att renovera befintliga bestånd på ett hållbart sätt, säger Emmyly Bönfors.
LÄS MER:Här är möjligheterna att minska Göteborgs utsläpp
LÄS MER:Drastiska åtgärder krävs för att nå klimatmål
Fokus på rättvisa
Oppositionsrådet Blerta Hoti (S) tycker att frågan om klimatneutrala städer till 2030 är relevant, men kritiserar partierna bakom yrkandet för att ha skickat in det först en kvart innan deadline.
– Det hade varit önskvärt om vi hade haft en bred diskussion innan, säger hon.
S kommer att bordlägga ärendet eftersom partiet vill säkerställa att omställningen kommer att göras på ett sätt som är rättvist för medborgarna.
Grith Fjeldmose är oppositionsråd för Vänsterpartiet.
– Allt vi kan göra för att påverka klimatutsläpp och att vi uppnår Parismålen är jätteviktigt, säger hon.
Men liksom S hade V velat ha mer tid för att ta ställning till om förslaget är en effektiv väg för att minska klimatpåverkan.
Hon säger att staden redan har underlaget för att ställa om, genom miljöförvaltningens rapport fylld med förslag på vad som krävs för att göra Göteborg fossilfritt.
– Vi har försökt jobba med den, men det har gått väldigt, väldigt långsamt eftersom det är så svårt att få alliansen med oss, säger Grith Flejdmose.
Det var när frågan debatterades i fullmäktige i fjol som V, MP och FI ville att staden direkt skulle genomföra 18 av åtgärderna, men istället tillsattes en arbetsgrupp som efter hand har levererat åtgärder.
LÄS MER:Göteborg energi lovar snabbare omställning
LÄS MER:Göteborg Energi om sin nya miljardsatsning och att göra fjärrvärmen fossilfri
Fakta:
Enligt miljöförvaltningen behöver växthusgasutsläppen minska med 30 procent om året, om Göteborg ska klara 1,5-gradersmålet.
Miljöförvaltningens utredning "Fossilfritt Göteborg - vad krävs?" pekar på drastiska åtgärder för att nå hit.
Det handlar om teknikskiften, förändrad konsumtion, ändrade resmönster och minskad konsumtion av kött och mejeriprodukter och exempelvis åtgärder för att minska andelen fritidsresor med bil, dyrare parkeringar och stopp för flygfrämjande satsningar.