Endast 34 av landets 290 kommuner får sämre placeringar än Göteborg i Lärarförbundets årliga ranking.
– Undersökningen bekräftar rätt mycket av det vi påtalat förut. Det är ju ingen imponerande placering, men det är precis detta som gör att vi har fokuserat på att lyfta skolan, säger skolkommunalråd Helene Odenjung (L).
Av de tio kriterier som rankingen bygger på presterar Göteborgs kommun särskilt dåligt i två: Friska lärare och Fullföljd gymnasieutbildning.
Enligt Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet Göteborg, är det framför allt lärare i förskolan som är sjukdomsdrabbade.
– Man blir allt färre samtidigt som kraven ökar. Dessutom har tiden barnen får vara på förskolan ökat för att anpassas efter föräldrarna, säger hon.
LÄS MER:Ludwig nekades ledigt för att hälsa på mormor
De många icke-fullföljda gymnasieutbildningarna är svårare att förklara. Inte minst eftersom niornas meritvärde är ett område där Göteborg klarar sig relativt bra.
– Någonting händer på vägen. Får man gladbetyg i nian som inte stämmer med gymnasiets kunskapskrav? Vi måste verkligen undersöka vad det beror på, säger Andrea Meiling.
LÄS MER:Så skiljer sig slutbetygen och betygen på nationella proven i Göteborg
Fakta: Så gick det för grannkommunerna
Bara en grannkommun rankas lägre än Göteborg: Ale på plats 281 av 290.
• Kungsbacka: 72
• Härryda: 113
• Mölndal: 207
• Partille: 212
• Lerum: 218
• Öckerö: 249
• Kungälv: 250
I hela Västra Götalands län är Göteborg rankad som nummer 44 av 49 kommuner. Bengtsfors placerar sig bäst i länet.
Ny organisation
Sammantaget förvånar dock den dåliga rankingen fackordföranden en aning, bland annat med tanke på centraliseringen av skolorganisationen. Att på så vis arbeta för en mer likvärdig skola är i grunden en mycket bra idé, menar Andrea Meiling.
– Problemet är att resurserna inte fallit ut lika bra. Vi har verktygslådan men saknar planken.
LÄS MER: Ny organisation ska lyfta skolan
I årets rankning hade Lärarförbundet dessutom tagit bort tre kriterier som påverkas mycket av socioekonomiska faktorer. Det borde ha borgat för en högre placering för Göteborgs kommun, enligt Andrea Meiling.
Saknar annonser
Ett återkommande problem är bristen på legitimerade lärare. Andrea Meiling passar på att skicka en känga till skolornas rekryteringsansvariga.
LÄS MER:Massavhopp bland lärarstudenter – mitt i rådande skolkris
– Man annonserar inte efter lärare i den utsträckning som krävs. Då skulle det vara hur många annonser som helst och det ser vi inte.
Om vi ger alla en corn flakes-utbildning på 100 poäng
"Annonsering är ett sätt att attrahera lärare. Det viktigaste är att ha skickliga rektorer som arbetar läge på skolorna, som är pedagogiska motorer och skapar en god arbetsmiljö", skriver Bengt Randén, direktör på grundskoleförvaltningen, till GP.
Enligt honom har de också "inrättat en rekryteringsenhet för att bli bättre på att attrahera och rekrytera lärare och rektorer. "
Frågan är hur man ska komma tillrätta med lärarbristen långsiktigt. Enligt Andrea Meiling kommer man inte hinna utbilda bort den.
– Visst, om vi ger alla en corn flakes-utbildning på 100 poäng kanske, men inte om vi vill ha kvalitet. Man måste se över hela organisationen, och stat och Skolverket måste vara mer behjälpliga. Inte utöka timplanen när det inte finns lärare.
Hon får medhåll av skolkommunalråd Helene Odenjung.
– Staten måste ta ett mycket större ansvar både för finansiering och för att se till att vi har en likvärdig skola.
Såväl Andrea Meiling som Helene Odenjung understryker att skolan måste organiseras så att lärare får vara lärare. I Göteborgsregionen finns också ett branschråd som arbetar bland annat för att lärare som lämnat yrket ska komma tillbaka.
Helene Odenjung anser dock att lärartäthetsmåttet kan vara "lite trubbigt".
– Vissa grupper behöver vara små, andra kan vara större med fler lärare. Det handlar mycket om att rektor måste ha möjlighet att vara flexibel.
Fakta: Bästa skolkommunen – Göteborg
Ranking totalt: 256 av 290
• Resurser till undervisning: 193 av 290
• Utbildade lärare: 150 av 290
• Lärartäthet: 145 av 290
• Friska lärare: 250 av 290
• Lärarlöner: 155 av 290
• Kommunen som huvudman: 193 av 290
• Andel barn i förskola: 190 av 290
• Meritvärde årskurs 9: 100 av 290
• Andel godkända elever: 193 av 290
• Fullföljd gymnasieutbildning: 236 av 290
Det är vanskligt att jämföra rankingen med tidigare år eftersom systemet gjorts om. Framgent kommer det vara enklare för kommunerna att se sin egen utveckling i stället för att jämföra sig med andra.