Flera linbanor planeras i Göteborg

ANNONS
|

På Trafikkontorets ritbord finns redan väl utvecklade planer och skisser på tre linbanelinjer, som på hög nivå kan koppa ihop Göteborg på tvären och klättra över älven, järnvägsspår, berg och skogsområden och spara resenärerna massor av tid.

Om man nu inte är höjdrädd, förstås.

- Vi märker av ett enormt intresse från allmänheten och att frågor om linbanor gör folk väldigt glada. Vi har fått in massor av synpunkter, nyfikna frågor men också farhågor om höga höjder och otrevliga medpassagerare, säger Per Bergström Jonsson, linbaneutredare på trafikkontoret i Göteborg.

I december går man över från att vara en utredningsorganisation till att bli en genomförandeorganisation – men ännu är inte några politiska beslut fattade om Göteborg ska införa linbanor som ett nytt inslag i kollektivtrafiken.

ANNONS

Om så skulle bli finns det redan tre förslag som Trafikkontoret tagit fram tillsammans med Västra Götalandsregionen och Västtrafik.

Det första är den lila linjen som skulle gå från Järntorget, över Göta älv till stationerna på Lindholmen, Lundby och Wieselgrensplatsen.

- Gondolerna skulle gå över älven med en höjd på 45 meter, samma som Älvsborgsbron. Och färden till Lindholmen skulle ta fyra, fem minuter. Till Wieselgrensplatsen skulle det ta tolv minuter. Och det är tänkt att man ska kunna ta med cyklar ombord, vilket också kan göra det attraktivt för cyklister och rörelsehindrade, säger Per Bergström Jonsson.

Om linbanan får politiskt klartecken kan den också komma att underlätta kollektivtrafiken under den kritiska period när spårvagnstrafiken ska läggas om från Göta älvbron till dess ersättare Hisingsbron, konstaterar Bergström Jonsson.

Linbanan skulle kosta en miljard kronor att bygga och skulle kunna stå klar redan 2019-2021.

Nästa linbanesträckning på ritbordet är den gula linjen.

- Den skulle binda ihop spårvagnslinjerna Bergsjölinjen och Angeredslinjen, över älven via Bäckebol till norra Backa. För att ta sig från Kortedala till norra Backa i morgontrafiken tar det i dag 41 minuter, med linbanan skulle det ta 16 minuter, säger Per Bergström Jonsson.

Den gula linjen skulle utgå från Allhelgonakyrkan, till Hjällbo Centrum, Bäckebol till Körkarlens gata i norra Backa. Stationslägena är i dag mycket preliminära.

ANNONS

- Det fina med linbanor är att de går över alla hinder som älvar, berg och järnvägsnät och man vinner massor av tid.

Även den skulle kosta en miljard kronor att bygga. Men den skulle tidigaste komma att byggas i mitten på 20-talet.

Den tredje linjen – den bruna linjen, ligger långt i framtiden och ska gå från Svingeln, Gullbergsvass, Ringön över älven till Brunnsbo station.

- Hela det området kommer att se helt annorlunda ut i framtiden när Gullbergsvass byggs ut och det kommer att vara över 20000 boende där, jämfört med åtta i dag. Det finns också tankar på att bygga ut Brunnsbo station, så att alla som arbetar i området slipper åka in till centralen och vända, säger Per Bergström Jonsson.

Den linbanesträckningen skulle kosta 850 till 900 miljoner kronor.

Fakta: Linbanorna i Göteborg

• Passagerarkapacitet om ca 3 000 stående passagerare per rikting per timme

• En ny gondol var 45:e sekund

• Varje gondol erbjuder plats för 25 – 30 stående passagerare, eller ett mindre antal om uppblandat med sittande passagerare, rullstolar, barnvagnar eller cyklar.

• Marschfarten är 6 meter per sekund eller cirka 22 kilometer per timme

ANNONS