Hissen vid Hammarkullens hållplats är enda alternativet om den med rörelsehinder eller barnvagn inte vill åka Göteborgs längsta, och kanske snabbaste, rulltrappa. Trots det står den 48-åriga hissen regelbundet still.
Hissen vid Hammarkullens hållplats är enda alternativet om den med rörelsehinder eller barnvagn inte vill åka Göteborgs längsta, och kanske snabbaste, rulltrappa. Trots det står den 48-åriga hissen regelbundet still. Bild: Jonas Lindstedt

Efter år av felanmälningar byts hissen på hållplatsen i Hammarkullen

Fullkomligt otänkbart i andra delar av staden – så kände många Hammarkullebor om att spårvagnshållplatsens viktiga hiss år ut och år in var trasig och stod stilla. Efter ett par vändor i kommunapparaten är arbetet med att byta hissen nu äntligen igångsatt.

ANNONS
|

För drygt ett år sedan uppmärksammade GP en trasig hiss vid den underjordiska spårvagnshållplatsen i Hammarkullen. Den till synes marginella frågan visade sig ha större implikationer än vad man kan tro vid första anblick.

Hissen gått sönder regelbundet i många år, vilket tvingat den med barnvagn eller rullator att ta rulltrappan i stället. Rulltrappan går ungefär dubbelt så snabbt som de man använder i varuhus, lutar 30 grader och är den längsta som finns i Göteborg.

Funktionsnedsatta kunde ta taxi på kommunens bekostad i stället, men den enstaka faktura som servicen genererat tydde på att få kände till möjligheten.

ANNONS

Dessutom fick det ständiga strulet en symbolisk innebörd när invånare kände sig bortglömda:

– Det handlar om mycket mer än en hiss. Tyvärr prioriterar inte samhället oss som bor här ute, sa Hammarkullebon Abdifatah Mohamed.

– Jag tror att hissen är lågprioriterad eftersom Hammarkullen är en förort till en förort. Det är en sliten del av stadsdelen och invånarna en grupp som tyvärr inte är högprioriterade, sa Linda Karlsson, verksamhetsutvecklare på funktionshinderorganisationen Delaktighet, handlingskraft, rörelsefrihet och ledamot i Angereds funktionshinderråd.

LÄS MER:Ständigt trasig hållplatshiss rör upp känslor i Hammarkullen

Hissen är ingen traditionell modell med vajrar, utan en så kallad snedkabelbana.
Hissen är ingen traditionell modell med vajrar, utan en så kallad snedkabelbana. Bild: Jonas Lindstedt

Ovanlig modell

Men nu står det klart att Hammarkulleborna kan se fram emot en ny hiss i slutet av nästa år, vilket GöteborgDirekt var först med att rapportera. Hissbytet är en del av en större omdaning av Hammarkullen, som bland innebär nya bostäder och en uppfräschad offentlig miljö.

I samband med att spårvagnstrafiken stängs av i sommar kommer trafikkontoret modernisera hållplatsens nedre plan. Det berättar Mats Ljungblom, enhetschef för byggnadsverk och belysning vid trafikkontoret.

– Sedan tar vi hissen i nästa svep, säger han.

Det innebär att arbetet med att byta ut hissen, om allt går som det ska, sker mellan oktober och december.

Hissen är av en mycket ovanlig, snedgående modell vilket bland annat gjort det svårare att få fram reservdelar.

ANNONS

– Det byggs inte en sån här hiss om året i Sverige kan jag säga. Man försöker undvika dem eftersom de är så komplicerade, säger trafikkontorets planeringsledare Michael Rockström.

Riskerar detta att skrämma bort potentiella utförare?

– Det hoppas jag verkligen inte, säger Michael Rockström och fortsätter:

– Det är inte så många som kan lämna anbud, projektet är ganska unikt och man behöver specialkunskaper. Sedan är det ju så med hissleverantörer, det finns inte så många att välja på.

Varför sätter ni inte in en vanlig hiss i stället?

– Det går inte med tanke på berget där. Att börja spränga och ordna en lösning för det ... Det skulle bli ännu dyrare, säger Michael Rockström.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS