Deras kolonilotter ska asfalteras bort – för bussar

ANNONS
|

Förra veckan fattade byggnadsnämnden beslut om att starta detaljplansarbetet när det gäller ett stort byggprojekt i Järnbrott vid Radiovägen.

Projektet omfattar 150 lägenheter och 13 500 kvadratmeter för lokaler och kontor. Dessutom ska en ny skola byggas. Men förslaget omfattar även en bussdepå med plats för 135 bussar. Depån ska byggas där Ängås odlarförening i dag håller till. Johnny Okenfält har en odlingslott och följde med när föreningen flyttade förra gången, 2009. Den gången var det bostadsbyggande och en utbyggnad av baskethallen Gothia Arena som gjorde att föreningen inte kunde vara kvar.

– Det är för jävligt. Många av medlemmarna är gamla eller förtidspensionärer och har lagt ner upp mot 30 000 på varje lott med stugor och annat. Det tar fem år för ett äppelträd som man sätter innan det bär frukt. Hur fasen kan kommunen vara så gemena att ge oss ett odlingsområde och säga att vi ska få vara här och sedan kommer det här? säger han.

ANNONS

Nya planer formades

Efter flytten 2009 gick det bara några år innan planerna på en bussdepå vid Järnbrott började växa fram. I början av 2012 startade fastighetskontoret, stadsbyggnadskontoret, trafikkontoret tillsammans med Västtrafik en utredning om en framtida bussdepå som pekade ut den aktuella platsen.

– Folk här har lagt ner massa pengar och tid. För egen del fyller jag 65 om tre år. Tanken var att kunna dra sig tillbaka lite och ta det lugnt. Men nu får man börja om igen. Jordbruk funkar inte så, att man bara odlar lite och sedan flyttar efter ett år igen. Jag passade på att investera lite nu innan jag blir pensionär, köpte några buskar och satte dit. Luften går ur en, säger Johnny Okenfält.

Tanken är att medlemmarna i odlingsföreningen ska erbjudas plats någon annanstans. Ett alternativ finns en mil söderut i området Hästebäck, Billdal. Där finns det i dag 60 odlingslotter lediga.

Svårt att resa

Enligt Johnny Okenfält innebär avståndet problem för många av medlemmarna som inte har bil. För egen kommer han nog följa med när det väl blir dags för nästa flytt.

– Ja, vad ska man göra? Men det känns inte så roligt. Det här förtar glädjen i det.

Bygget av en bussdepå innebär att medlemmarna i Ängås odlarförening själva måste bekosta avvecklingen av odlingsområdet och flytten av eventuella friggebodar, enligt Eva Odesten Romell, chef för arrende- och tomträttsenheten på fastighetskontoret.

ANNONS

– Så som avtalet ser ut finns det ingen ersättningsskyldighet för kommunen om reglerna följs och avtalet sägs upp i tid. Har vi ingått ett sådant avtal så har vi inte heller rätt att gå emot det. Ersättningen blir det nya området som man får flytta till, säger hon.

Kvar tills 2020 eller 2021

Eva Odesten Romell menar att föreningen kan vara kvar i Järnbrott fram tills att detaljplanen vunnit laga kraft, vilket enligt hennes uppskattning kommer att ske 2020 eller 2021.

– Då kommer de ha hunnit vara där i tio år och det är ändå inte så kort tid. Men självklart är det alltid tråkigt att behöva säga upp någon. Men området är inte planlagt för odling och med en så stark utveckling i staden finns det behov av att använda marken till annat. Men än är de inte uppsagda och vi hoppas att de vill vara kvar så länge som möjligt, säger hon.

Beslutet om att nu inleda arbetet med en detaljplan fattades förra tisdagen av byggnadsnämnden. Nämndens ordförande Emmali Jansson (MP) förstår odlarnas besvikelse.

– Det är väldigt tråkigt men vi måste väga olika intressen. Från de rödgröna har vi sagt att vi vill prioritera odling i staden men det här är ett värdefullt läge som är kritiskt för att vi ska kunna ha en bra kollektivtrafik, säger hon.

ANNONS
ANNONS