Under den varma årstiden är problemet klart hanterbart: Fukten inne i bilen bildar en imma på fönsterrutorna, som lätt försvinner när AC:n sätts på eller fönster öppnas. Men på vintern kan en fuktig bil innebära mer bök och svordomar när fukten och imman fryser och bildar ett istäcke på insidan av bilen.
Enligt bilexperten Magnus Blomme är problemet något han ofta får frågor om, och fukt drabbar såväl gamla modeller som moderna.
– Det förekommer egentligen på de flesta bilar. Det finns nya Teslor som har hela sjöar där bak, säger han.
Grundproblemet är alltså fukt. Eller rentav vatten, som av olika anledningar samlats i bilen.
– Om du exempelvis har taklucka så kan det ha blivit stopp i avrinningarna, och hamnat på ställen det inte ska vara. Det kan absolut rinna in på konstiga ställen. För de här dräneringarna går ofta i stolparna, och funkar inte det som det ska så kan det hamna i bagageutrymmet eller under reservhjulet.
Men det behöver inte läcka in vatten för att fukt ska bildas. Vi själva har en tendens att dra med oss vätan in.
– Särskilt när det kommer snöslask och ungarna kliver rakt in utan att sparka av skorna. Det fick jag lära mig när jag var liten: Sparka av skorna först! För där kan man ju dra in massor av fukt som hamnar på mattorna, säger Magnus Blommé.
Tror inte på torrbollar mot fukt i bilen
Man bör alltså titta igenom bilen och säkerställa att det inte ansamlats vatten på något ställe. Exempelvis under gummimattorna på golvet där det kan ligga dolt, för att sedan förångas när bilen bli varm – och bilda is på rutorna när motorn stängs av igen.
Den som söker råd på internet får att få bukt med problemet möts ofta av tipset att installera en kupévärmare eller lägga in en torrboll i bilen. Men Magnus Blommé är tveksam till de åtgärderna.
– Kupévärmare kan funka, men märker man att det är blött under mattorna så gäller det framför allt att felsöka och hitta orsaken. Annars blir det ett återkommande fenomen, säger han och fortsätter:
– Och torrbollar tar för lång tid. Det är mer användbart vid avställning av ett redan torrt fordon som man vill behålla torrt. Annars är det lätt att man sparkar omkull en sådan där boll och då får man ut allt igen – fast äckligare än det var från början, för det blir ju som sockervatten.
Expertens tips: Så får du bort fukt och imma i bilen
Bilexpertens förslag är i stället att hjälpa bilen att torka ordentligt genom att ställa den inomhus. Har man inget garage kanske man kan låna ett över natten.
– Har man möjlighet att vid något tillfälle ställa in bilen i värmen så får man passa på. Speciellt vintertid. Och då ska man komma ihåg att öppna rutorna, så att bilen får torka ur.
Och det finns en till sak att se upp med om man vill undvika fukt inne i bilen: Återcirkulation. På många bilar aktiveras den genom en knapp med en symbol som föreställer en bilsilhuett och en c-formad pil. Med den intryckt kommer ingen ny luft in i bilen.
– Du kan ha åkt förbi en brasa och känt att du inte vill ha in röklukten i bilen. Och så har du ändrat till återcirkulation, så att du bara får luft inifrån bilen. Då cirkulerar du bara all luft och det blir imma överallt, säger Magnus Blommé.
Kan en smutsig vindruta skapa mer imma och is?
– Nja. Det är möjligt att det kan påverka, men framför handlar är det ju sikten som påverkas. Man ska inte glömma att torka av även på insidan, och då är det vanligt fönsterputs som gäller.
Bra tips för att undvika fukt, imma och is i bilen
1. Sök igenom bilen efter fukt- eller vattenansamlingar. Glöm inte att titta även under mattor, samt i bagageutrymmet – och under reservhjulet.
2. Ställ bilen inomhus och öppna fönstren. På så vis får hela bilen en chans att torka upp ordentligt.
3. Stäng av funktionen ”återcirkulation” på instrumentbrädan. På så vis får du in ny luft, och blir av med den fuktiga.