Bilpendlare får låna elcyklar

200 personer som oftast kör bil till jobbet i centrala Göteborg kommer under hösten i stället att få låna var sin elcykel. Syftet är att minska biltrafiken i rusningstid.

ANNONS
|

På måndagen fick testpersonerna börja hämta ut "sina" elcyklar hos företaget Ecoride som trafikkontoret skrivit avtal med sedan tre olika cykelföretag först fått lämna in anbud.

– Många människor tänker att elcyklar är en kul och bra grej men undrar nog samtidigt om det funkar för mig, med mina behov. Nu får dom en chans att testa, i stället för att behöva köpa en egen elcykel för ganska mycket pengar, säger Jenny Dalnäs Orrmyr på trafikkontoret.

Tar chansen

Christer Mägi, som bor i Brunnsbo på Hisingen och jobbar på statliga Havs- och vattenmyndigheten på Gullbergs Strandgata, hade aldrig provat en elcykel tidigare men tar nu chansen.

ANNONS

– Drygt fyra kilometer till jobbet är egentligen lite för kort för en elcykel, tror jag, men detta ska bli spännande. Jag har kört barnen till och från skolanlängre norrut på Hisingen flera dagar i veckan i flera år, och då sedan bara fortsatt till och från jobbet också. Men nu kan barnen åka buss själva och då vill prova att cykla i stället för att åka bil eller buss till jobbet, berättar Christer Mägi.

Krav att man annars kör bil

Några av kraven för att gratis få använda en elcykel de kommande tre månaderna är att man annars kör bil till jobbet minst tre gånger i veckan och jobbar vid Lilla Bommen, Gullbergsvass och Kruthusgatan. Där stundar tre stora infrastrukturbyggen: tågtunneln Västlänken, nya Hisingsbron och överdäckningen av motorvägen/E45 från Lilla Bommen och österut mot Gasklockan.

– Vi vill framförallt nå dom som kör bil till jobbet, eftersom det kommer att bli extra trångt i detta centrala område när byggena pågår. Och om detta testet faller väl ut så kanske folk som jobbar i andra centrala områden blir inspirerade, säger Jenny Dalnäs Orrmyr.

Varför lånar ni ut just elcyklar?

–Det är för att erbjuda folk som bor lite längre bort ett attraktivt alternativ om de kanske inte känner för att komma fram svettiga till jobbet på en vanlig cykel.

ANNONS

Förbinder sig att ta cykeln tre dagar i veckan

Som motprestation förbinder sig de 200 personerna att ta elcykeln till jobbet minst tre dagar i veckan och redovisa detta i en enkel "cykeldagbok". Dessutom ska de fylla i ett slags hälsoenkät före, efter och sex månader efter testperioden, där de själva bedömer hur de mår vad gäller stress, sömn och välbefinnande.

Till våren får ytterligare 200 personer låna elcyklar i tre månader.

– När vi har marknadsfört testet på arbetsplatser i det aktuella området så har totalt någonstans mellan 370 och 400 anmält att de vill vara med och därför kör vi en andra omgång till våren, säger Jenny Dalnäs Orrmyr på trafikkontoret.

Fakta:Mer om testet

  1. De två testperioderna, nu i höst och till våren, beräknas sammanlagt kosta i storleksordningen 600 000-900 000 kronor.
  2. Testet bekostas med pengar från byggprojekten Västlänken, Hisingsbron och E45 Lilla Bommen-Marieholm.
  3. Liknande tester, där bilpendlare får låna elcyklar, pågår redan i bland annat Halmstad.

Källa: Trafikkontoret

ANNONS